Tiedote 5.8.2016

SUOMALAISET RIOSSA LAUANTAINA 6.8.

Ensimmäisenä varsinainen kisapäivänä nähdään Riossa kisaamassa seitsemän suomalaisurheilijaa, viisi heistä ensimmäisissä olympialaisissaan.

Benedek Olah saa kunnian olla ensimmäinen suomalainen pöytätenniksen olympiaturnauksessa kohdatessaan singaporilaisen Feng Chengin 1. kierroksen ottelussa.

Oskar Kirmes puolestaan puolustaa suomalaisia 25 olympiamitalin huimaa telinevoimisteluperinteitä miesten karsintakilpailussa ja Elmo Jankari avaa kenttäratsastuksen koulukokella. Juho Reinvall puolestaan jatkaa vuodesta 1972 jatkunutta judokoiden olympiaperinnettä miesten keveimmässä painoluokassa (60 kg).

Yli 900:n olympiauimarin joukossa nähdään kahdeksan suomalaista, joista kolme avaa urakkansa heti avauspäivänä. MM-mitalisti Matti Mattsson ui kakkosmatkallaan 100 metrin rintauinnissa ja Matias Koski 400 metrin vapaauinnissa. Päivän ainoana suomalaisena naisurheilijana nähdään 400 metrin sekauinnissa Tanja Kylliäinen.

Aikataulu (ajat Suomen aikaa, klikkaamalla urheilijan nimeä löytyy urheilijan faktat)

16:00 Judo, meihet, 60 kg: Juho Reinvall
16:00 Kenttäratsastus, kouluratsastuskoe: Elmo Jankari (mahdollisesti vasta sunnuntaina)
20:00 Uinti, 400 m vapaauinti, alkuerä: Matias Koski
20:32 Uinti, 400 m sekauinti, alkuerä: Tanja Kylliäinen
21:07 Uinti, 100 m rintauinti, alkuerä: Matti Mattsson
22:00 Pöytätennis, 1.kierros: Benedek Olah
00:30 Telinevoimistelu, karsintakilpailu: Oskar Kirmes

Mahdollisesti myös:
4:30 Uinti, 400 m vapaauinti, finaali: Matias Koski
4:49 Uinti, 400 m sekauinti, finaali: Tanja Kylliäinen
5:08 Uinti, 100 m rintauinti, semifinaali: Matti Mattsson

Benedek Olah

Maailman harrastetuimman mailapelin ensimmäinen suomalainen olympiaottelu nähdään Riocentron kolmospaviljongissa Benedek ”Pentti” Olahin kohdatessa klo 21 Singaporen Feng Chenin. Chen on maailmanlistan 117. Olah on tuoreella maailmanlistalla 70.

Voitolla Olahin pelit jatkuisivat voitokkaan avauksen myötä 2. kierroksella sunnuntaina 7.8. Australian Jonathan Grothia (sijoitettu 22.) vastaan.

- Huikeaa olla Olympialaisissa. Jalkaterän vamma on vaivannut viime päivinä, mutta sitä on kyllä hoidettu intensiivisesti. Rystylyönti on paras aseeni, sillä lähdetään vastustajia yllättämään.

- Toivon että pääsisin ainakin kolmannelle kierrokselle, jolloin vastaan tulisi todennäköisesti maailman ykköspelaaja Ma Long (CHN).

Miesten kaksipelissä on mukana 70 pelaajaa. 12 heikoimmin rankattua pelaajaa aloittaa ottelut karsintakierroksella, 32 seuraavaksi rankattua 1. kierrokselta, sijoille 17-32 rankatut toiselta kierrokselta ja 16 parhaiten rankattua kolmannelta kierrokselta.

Benedek Olahin #KohtiRioa video

Juho Reinvall

Miesten kevyimmän painoluokan edustaja Juho Reinvall kohtaa olympia-avauksessaan voittajan ottelusta Tsogtbaatar Tsend-Ochir MGL - Jose Ramos GUA (klo 16). Mongolialainen on viime MM-kilpailujen yhdeksäs ja Aasian mestaruuskilpailujen pronssimies. Guatemalalainen sijoittui MM-kisoissa 17:nneksi. Ottelu on kello 16 alkavan ottelutapahtuman neljäs tatamilla 1.

Voitolla Reinvallin seuraava vastustaja tulisi otteluparista Won-Jin Kim KOR - Elios Manzi ITA.

- Kunnia olla osa jatkumoa, jossa suomella on ollut judoedustaja joka kerta vuodesta 1972 alkaen. Olympiapaikan saavuttaminen oli urani kohokohta, joten ei minulla ole täällä mitään hävittävää.

- Urani päättyy Rioon ja tämä on hieno paikka lopettaa. Rennosti ja terävästi vaan kamppailemaan!

60 kilon sarjassa mukana on 35 judokaa. Kuusi judokaa aloittaa ottelut 1. kierrokselta ja loput 29 2. kierrokselta. Voittajat jatkavat aina otteluita seuraavalle kierrokselle. Keräilyihin selviävät pronsseista taistelemaan puolivälierissä tai sen jälkeen finalisteille hävinneet ottelijat. Judossa jaetaan kaksi pronssimitalia joka painoluokassa. Kaikki ottelut käydään lauantaina.

Elmo Jankari

Kenttäratsastus on nelipäiväinen kilpailu. Kenttäratsatuksen kouluratsastuskoe on jaettu kahdelle päivälle. Kolmantena kisapäivänä ratsastetaan maastoesterata ja neljäntenä rataesteet.

- Pitkiä päiviä on ratsastuskeskuksessa vietetty. Duchess Desire on toipunut matkasta hyvin ja se tuntuu päivä päivältä paremmalta.

- Kilpailupaikat ovat erinomaiset ja siellä on hyvä olla. Olympialaisten koko ja hälinä käyvät helposti raskaaksi muualla, mutta talleilla saa olla omassa rauhassa. Oikein hyvillä mielin lähdetään olympiakilpailuun mukaan.

Avauslajissa jokainen ratsukko suorittaa samat liikkeet samassa järjestyksessä 20 x 60 metrin kokoisella radalla. Tuomaristo arvioi suorituksen kohta kohdalta ja saatu kokonaistulos muutetaan virhepisteiksi. Mukana kenttäratsatuksessa on 65 ratsukkoa 24:sta eri maasta ja lajissa naiset sekä miehet kilpailevat samassa sarjassa.

Elmo Jankari #KohtiRioa video

Oskar Kirmes

Kirmes voimistelee kolmannessa eli viimeisessä ryhmässä. Telinejärjestys on permanto, hevonen, renkaat, hyppy, nojapuut ja rekki. Ryhmässä voimistelee kaksi romanialaista, kaksi espanjalaista sekä Kyproksen ja Portugalin voimistelijat.

- Hienoa palauttaa suomalainen miesvoimistelu olympiatasolle. Päätavoitteeni on Tokiossa 2020, mutta lähden kyllä ihan tosissani tavoittelemaan täältä finaalipaikkaa.

12-ottelu kilpaillaan Olympic Arenalla 10.8. ja siihen selviytyy karsintakilpailun 24 parasta (max 2 / maa). Telinekohtaiset finaalit ovat vuorossa 14.-16.8. ja niihin selviytyy kunkin telineen kahdeksan parasta (max 2 / maa).

Oskar Kirmeksen #KohtiRioa video

Matias Koski

Koski ui 400 metrin vapaauinnin kolmannessa alkuerässä seitsemästä. Koski on tilastotuloksellaan erän nopein.

- Tämä on ollut hyvä kausi minulle. EM-Lontoon jälkeen olen treenannut kovaa Atlantassa ja odotan olevani täällä kauden parhaassa kunnossa.

Koski on lajin osanottajalistan tilastoissa sijalla 34. ajalla 3.49,37, joka on miehen ennätys viime joulukuulta. Antti Kasvion matkan SE on 3.47,81. Kauden kärkitulos on Australian Mack Hortonin 3.41,65.

Kahdeksan parasta alkuerien aikaa oikeuttaa illan finaaliin.

Koski ui Riossa myös sunnuntaina 7.8. 200 metrin vapaauinnin.

Tanja Kylliäinen

Kylliäinen ui heti ensimmäisessä alkuerässä, jossa on hänen lisäkseen vain kaksi muuta uimaria.

- Minulle on iso asia olla Olympiaurheilija. Jäin niukasti ulos Lontoosta, joten nyt tuntuu sitäkin paremmalta. Valmistautuminen on sujunut hyvin joten nyt vaan uinti kerrallaan eteenpäin.

400 metrin sekauinnissa SE-nainen on osanottajalistan tilastoissa sijalla 33. ajalla 4.47,73. SE 4.47,07 on vuodelta 2014. Kauden kärkiaika maailmanssa on Unkarin Katinka Hosszun 4.29,89.

Kahdeksan parasta alkuerien aikaa oikeuttaa illan finaaliin.

Riossa Kylliäinen ui avausmatkansa lisäksi ensi maanantaina 8.8. 200 metrin sekauinnin.

Tanja Kylliäisen #KohtiRioa video

Matti Mattsson

Mattsson ui toisessa alkuerässä ykkösradalla. Mattssonin tilastoaika on erän seitsemänneksi paras.

- Rio on ollut tähtäimessäni jo 6 vuotta. Joka päivä olen paiskinut töitä, 30 tuntia viikossa. En ole tehnyt sitä kevyin tavoittein. Lähden aina voittamaan, ja totta kai myös Jarno Pihlavan SE-aika on myös tavoitteena heti avauslajissa.

Kakkoslajissaan 100 metrin rintauinnissa Mattsson on osanottajalistan tilastoissa sijalla 36. ajalla 1.01,32. Jarno Pihlavan 16 vuotta vanha SE on 15 sadasosaa Mattssonin ennätystä parempi.

16 parasta alkuerien aikaa oikeuttaa illan välieriin, välierien kahdeksan parasta aikaa finaaliin.

Matti Mattssonin #KohtiRioa video

************

Kesäolympialaiset, Rio de Janeiro, Brasilia, 5.-21.8.2016.

Suomen joukkue: www.sport.fi/rio2016
Kisojen kotisivut: www.rio2016.com/en
Kisojen tulospalvelu: www.rio2016.com/en/schedule-and-results

Suomen joukkueen viestintätiimi:
Mika Noronen, mika.noronen@noc.fi, +358 40 504 8714
Iina Airio, iina.airio@gmail.com, +358 400 418 953 (purjehdus)
Tapio Nevalainen, tapio.nevalainen@sul.fi, +358 40 7752528 (yleisurheilu)
Lassi Palo, lassi.palo@ampumaurheiluliitto.fi, +358 50 339 0644 (ampumaurheilu)
Jussi Salminen, jussi.salminen@uimaliitto.fi, +358 44 5490 339 (uinti)

Kotimaan viestintätiimi:
Hanna Parviainen, hanna.parviainen@noc.fi, +358 40 679 0668