OMAKOTILIITON KANSALAISALOITE ENERGIATODISTUSLAIN MUUTTAMISEKSI LUOVUTETAAN EDUSKUNTAAN

Omakotiliitto luovuttaa kansalaisaloitteen rakennuksen energiatodistuslain muuttamiseksi Eduskunnan puhemiehelle Eero Heinäluomalle. Samassa yhteydessä Omakotiliitto luovuttaa tarkasteluun myös tarkennetun esityksen muutoksista koko lakiin ja asetukseen.

Tervetuloa kuulemaan eduskuntaryhmien näkemyksiä rakennuksen energiatodistuksesta ja kansalaisaloitteesta lain muuttamiseksi. Tilaisuudessa julkaistaan Taloustutkimuksen tekemä mielipidetutkimus ja esitellään kiinteistönvälittäjien ja kansalaisten antamaa palautetta energiatodistuksesta.

Aika:              tiistaina 25.3.2014 klo 11.30 – 13.30 (kahvitarjoilu klo 11.00 alkaen)

Paikka:          Eduskunnan Pikkuparlamentti (Kansalaisinfo, Arkadiankatu 3, sisäänkäynti rakennukseen Mannerheimintien puolelta)

Ohjelma:

11.00   Kahvitarjoilu

11.30   Tervetuliaissanat ja tilaisuuden avaus

puheenjohtaja Mauri Harjula, Suomen Omakotiliitto ry

11.35   Omakotiliiton kansalaisaloite energiatodistuslain muuttamiseksi

toiminnanjohtaja Kaija Savolainen, Suomen Omakotiliitto ry

12.00   Eduskuntaryhmien puheenvuorot

Kokoomus                 Ryhmän varapuheenjohtaja            Lenita Toivakka

SDP                           Kansanedustaja                              Merja Kuusisto

Perussuomalaiset     Ryhmän puheenjohtaja                   Jari Lindström

Keskusta                    Kansanedustaja                             Antti Kaikkonen

Vasemmistoliitto       Ryhmän puheenjohtaja                  Annika Lapintie

Vihreät                      tarkentuu

RKP                           tarkentuu

Kristillisdemokraatit   Ryhmän puheenjohtaja                 Peter Östman

13.15   Keskustelua

13.25   Päätössanat

Paikalla on myös aloitetta tukevia yhteisöjä: Energiateollisuus ry, Kuluttajaliitto – Konsumentförbundet ry, Maanomistajain Liitto ry, Suomen Kiinteistönvälittäjäliitto ry, Sähkö- ja teleurakoitsijaliitto STUL ry, Sähkölämmitysfoorumi ry ja Sähköteknisen Kaupan Liitto ry.

TERVETULOA!

Kaija Savolainen

Suomen Omakotiliitto ry

Omakotiliiton kansalaisaloitteessa ehdotetaan, että energiatodistukseen tulisi merkitä laskennallisen kulutuksen lisäksi tieto varsinaisesta, toteutuneesta energiankulutuksesta. Lisäksi aloitteessa ehdotetaan lievennystä omakotitaloille kulutuksen laskentatapaan: energiamuotokerrointa ei huomioitaisi jo rakennetuissa rakennuksissa. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/297