Investointi työsuojeluun ja työviihtyvyyteen Postilaisille uudet työasut

Investointi työsuojeluun ja työviihtyvyyteen Postilaisille uudet työasut Postilaiset asiakaspalvelussa, muun muassa jakelussa ja toimipaikoissa pukeutuvat ensi kesänä uusiin työvaatteisiin. Postin uusi työvaatemallisto on suunniteltu yhtenäiseksi kokonaisuudeksi, joka palvelee yhtä lailla vaativissa, vaihtelevissa sääolosuhteissa työtään tekeviä jakajia kuin muissa asiakaspalvelutöissä ja myynnissä työskenteleviä. Mallisto kattaa työpukeutumisen kiireestä kantapäähän, ja täydessä laajuudessa se on käytössä vuoden 2004 aikana. Malliston ovat suunnitelleet työparina suunnittelija Sirpa Rahtu ja tekstiili-insinööri Kati Kullberg. Suomen Posti Oyj investoi kuluvana vuonna henkilöstönsä työ- ja suojavaatteisiin noin 3,5 miljoonaa euroa. Vaateinvestointi on mittava satsaus työsuojeluun ja -turvallisuuteen, henkilöstön hyvinvointiin ja työviihtyvyyteen. Konsernissa työskentelee kaikkiaan noin 23 000 henkilöä. Heistä suurin osa eli noin 11 000 jakelussa. Malliston toteutukseltaan vaativin osa ovat jakelun suojavaatteet. Näissä on hyödynnetty uusimman kuituteknologian mahdollisuuksia. Päämateriaaleina ovat Goretex ja polyestermicro. Näiden materiaalien lämmöntasaus- ja vedenpitävyysominaisuudet tulevat hyötykäyttöön työtehtävissä, joissa liikutaan sekä ulkona että sisällä vaihtelevassa säässä ja eri vuodenaikoina. Malliston suunnittelu perustuu ajatukselle kerrospukeutumisesta. Jokainen vaate ja yksityiskohta on ajateltu huolella alusasuja myöten. Myös käytännöllisyys, helppohoitoisuus ja mukavuus käytössä ovat olleet suunnittelun ja materiaalivalintojen lähtökohtia. Työvaatteissa tulee myös viihtyä, ja se taas näkyy asiakkaille palvelussa. Uuden työvaatemalliston suunnittelussa on otettu huomioon myös Postin uudistunut yritysilme. Harmaa väri on saanut väistyä sinisen kokonaisvärityksen tieltä. Postin tuttua perusväriä, postinkeltaista tuodaan esille asusteissa ja niiden yksityiskohdissa. Pyrkimyksenä on ollut luoda moderni ja dynaaminen työvaatetus, joka henkii Postin luotettavuutta ja ammattilaisuutta. Postilaisten nykyisin käytössä oleva työvaatemallisto on suunniteltu 90- luvun puolivälissä. Työvaatesuunnittelu ja tekstiiliteknologia ovat tästä ajasta kehittyneet merkittävästi. Uudessa mallistossa onkin pystytty hyödyntämään alan uusin tietämys. Uuden työvaatemalliston valmistajaksi Posti-konserni on valinnut maan johtavan työvaatevalmistajan Image Wear -konsernin ja siihen kuuluvan Oy Profitex Ab:n. LISÄTIETOJA työkykyjohtaja Pentti Kokko, puh. 020 451 8536 KUVATIEDUSTELUT valokuvaaja Tapio Mustasaari, puh. 020 451 4625 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/01/23/20030123BIT00060/wkr0002.pdf