Kotimaan joulutervehdykset postiin viimeistään maanantaina

TIEDOTE 10.12.2003 Postin omat toimipaikat avoinna kahtena viikonloppuna Kotimaan joulutervehdykset postiin viimeistään maanantaina Kotimaan 45 sentin joulutervehdysten viimeinen postituspäivä on maanantaina 15. joulukuuta. Posti kuitenkin suosittelee, että tervehdykset jätettäisiin kirjelaatikoihin jo edeltävänä perjantaina tai viikonlopun aikana. Viikonloppuna kirjelaatikoita tyhjennetään tavallista useammin. Näin kaikki kortit saadaan sujuvasti lajitteluun ja vastaanottajille sopivasti jouluksi. Postin omat toimipaikat palvelevat joulupostiasioissa kahtena viikonloppuna 13.-14.12. ja 20.-21.12. lauantaina klo 10-16 ja sunnuntaina 12-16. Toimipaikat ovat auki arkisin vähintään klo 18 saakka ja lähes 80 postia klo 20.00:een asti. Maanantai 15.12. on myös viimeinen postituspäivä moniin Keski- ja Etelä- Euroopan maihin lähetettäville joulupaketeille. Pohjoismaihin ja Viroon joulupaketit ehtivät ajoissa, kun ne postitetaan viimeistään 17.12. Ulkomaille lähetettävät joulutervehdykset ehtivät perille moniin Keski- ja Etelä-Euroopan maihin, kun ne postitetaan viimeistään 16.12. Päivää myöhemmin joulutervehdykset voidaan postittaa muun muassa Alankomaihin, Saksaan, Pohjoismaihin ja Viroon. Ensimmäisen luokan eli 65 sentin postimerkein varustetut tervehdykset ennättävät kotimaassa jouluksi perille vielä perjantaina 19.12. postitettuna. Postipaketti 16 -paketit, jotka vastaanottaja noutaa postista, tulee postittaa viimeistään keskiviikkona 17.12. Vastaanottajan kotiovelle toimitettavat paketit Pikapaketti 9 ja Peruspaketti 14 ennättävät kaikkialla kotimaassa jouluksi perille vielä 22.12. postitettuna. Postin uusin palvelu on Lahjapaketti, jonka voi postittaa 1.-18.12., mutta joka toimitetaan lahjansaajan osoitteeseen jouluaaton alla 22.- 23.12. Lähetyksen jakeluajankohdasta sovitaan lahjansaajan kanssa puhelimitse. Suomalaiset lähettävät vuosittain runsaat 50 miljoonaa joulutervehdystä. Näistä noin viisi miljoonaa postitetaan ulkomaille. Joulutervehdyksiä kirjoittaessa kannattaa huolehtia siitä, että vastaanottajan osoitetiedot ovat oikein. Oikea osoite varmistaa tervehdyksen sujuvan perillemenon. Osoitekentässä tulee näkyä vastaanottajan etu- ja sukunimi, katuosoite talon ja asunnon numeroineen sekä postinumero ja paikkakunta. Postissa joulu on vuoden vilkkainta aikaa. Tänäkin jouluna eri puolille maata on palkattu yhteensä noin 3 500 jouluapulaista lajittelemaan ja jakamaan joulutervehdyksiä. Lisätietoa joulupostin lähettämisestä saa Postin internet-osoitteesta www.posti.fi, josta löytyy esimerkiksi sähköinen postinumeroluettelo, tiedot postien aukioloajoista sekä aikataulut. Asiakkaita palvelee myös Postin asiakaspalvelu 0200 71000 (pvm/mpm, suomeksi) ja 0200 27100 (ruotsiksi) ma-pe klo 8-20 ja la klo 9-14. LISÄTIETOJA: tuotepäällikkö Heli Heikkilä, puh. 0204 51 5019, heli.heikkila@posti.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/10/20031210BIT00070/wkr0001.pdf