Lomaosoitteenmuutos kääntää postit kesäosoitteeseen

Lomaosoitteenmuutos kääntää postit kesäosoitteeseen Vaikka kesätyöpaikka olisi vieraalla paikkakunnalla tai kesämökki niemennokassa, tärkeät kirjeet, lehdet ja paketit saa myös kesäosoitteeseen. Vakituisen osoitteen postilaatikko ei tyhjänä houkuttele luvattomia vieraita isäntäväen ollessa poissa. Suurin osa suomalaisista lomailee kesäkuun puolivälin ja heinäkuun ensimmäisten viikkojen aikana. Tällöin osoitteenmuutosten määrä kaksinkertaistuu. Ilmoitus määräaikaisesta osoitteenmuutosta kannattaa tehdä hyvissä ajoin, vähintään viikkoa ennen loman alkua. Näin postin saa oikeaan osoitteeseen haluamanaan päivänä. Helpoiten osoitteenmuutos hoituu soittamalla muuttopuhelimeen numeroon 0203 456 456 (suomeksi) tai numeroon 0203 457 457 (ruotsiksi). Postin ja Väestörekisterikeskuksen yhteinen muuttopuhelin palvelee 24 h/vrk. Kirjallisesti kesäosoitteenmuutoksen voi jättää postiin tai maistraattiin. Internetissä, osoitteissa www.posti.fi tai www.vaestorekisterikeskus.fi, osoitteenmuutoksen voi tehdä sähköisen henkilökortin avulla. Netistä voi myös tulostaa muuttoilmoituslomakkeen. Lomanviettäjä voi valita joko määräaikaisen osoitteenmuutoksen tai jakelun keskeytyksen. Määräaikaisessa osoitteenmuutoksessa saapuneet postit, kuten kirjeet ja paketit käännetään lomaosoitteeseen. Sanomalehtien kääntämisestä kannattaa sopia suoraan kyseisen lehden asiakaspalvelun kanssa. Jakelun keskeytys -palvelussa puolestaan asiakkaan posteja ei jaeta, vaan ne säilytetään omassa jakelutoimipaikassa turvallisesti koko loman ajan. Määräaikaisen osoitteenmuutoksen hinta kahdelta ensimmäiseltä kuukaudelta on 11,00 euroa. Lisäkuukaudet maksavat 3,70 euroa jokaiselta alkavalta kuukaudelta. Palvelun vähimmäiskesto on yksi viikko. Määräaikaisessa osoitteenmuutoksessa kirjeet, aikakauslehdet ja paketit jaetaan asiakkaan postilaatikkoon, joka on sijoitettu alueen vakituisten asukkaiden laatikkoryhmän yhteyteen. Postinjakelu lähemmäksi, kuten oman mökin tienhaaraan tai niemennokkaan, on lisäpalvelu, josta saa lisätietoja Postin palvelunumerosta 0200 71000. Jakelun keskeytys on maksutonta kaksi ensimmäistä viikkoa. Sitä pidempi palvelu aina kahteen kuukauteen asti maksaa 11,00 euroa. Palvelun päättymisen jälkeen loman aikana tulleet postit voi noutaa kotipostista seuraavana työpäivänä. Myös jakelun keskeytys -palvelu tilataan vähintään viikoksi. Huhtikuun lopussa Posti lähetti esitäytetyn lomakkeen asiakkaille, jotka viime kesänä joko keskeyttivät jakelun tai muuttivat osoitteensa määräajaksi. Täydentämällä ja postittamalla lomakkeen tai soittamalla tiedot muuttopuhelimeen asiakas voi hoitaa palvelutilauksensa vaivattomasti myös tulevalle kesälle. Viime kesänä lähes 70 000 taloutta käänsi postinsa kesäosoitteeseen tai keskeytti jakelun. Kaikkiaan osoitteenmuutoksia tekee vuosittain yli 800 000 taloutta ja noin 30 000 yritystä. Lisätietoja osoitteenmuutospalveluista saa Postin puhelinpalvelusta 0200 71000 (suomeksi) ja 0200 27100 (ruotsiksi). Puhelinpalvelu palvelee mape klo 820 ja la klo 914. LISÄTIETOJA: tuotepäällikkö Pauli Mannikainen, puh. 020 451 4681 Muistilista lomaosoitteen ilmoittajalle Lomalle lähtö tai kesätyöpaikkakunnalle muutto aiheuttaa yleensä ylimääräistä vipinää. Samassa tohinassa kannattaa muistaa myös osoitteenmuutos. Sen voi kätevästi tehdä etukäteen joko soittamalla hyvissä ajoin, vähintään viikkoa ennen lomallelähtöä tai muuttopäivää muuttopuhelimen numeroon 0203 456 456 suomeksi ja ruotsiksi numeroon 0203 457 457. Muuttopuhelin palvelee 24 h/vrk. 1. Ilmoitus viikkoa ennen lomaa Kun teet osoitteenmuutoksen viimeistään viikkoa ennen loman alkua, varmistat, että muutos on voimassa heti ensimmäisestä lomapäivästä alkaen 2. Oma ilmoitus sanomalehtien asiakaspalveluun Sanomalehdet ylläpitävät omia asiakasrekistereitään, joten ilmoitus sanomalehden kääntämisestä kesäosoitteeseen kannattaa tehdä suoraan sanomalehden omaan asiakaspalveluun. 3. Postit lomaosoitteeseen 11 eurolla Postien kääntäminen kotimaan lomaosoitteeseen maksaa 11,00 euroa ensimmäiset kaksi kuukautta. Lisäkuukaudet maksavat 3,70 euroa/ alkava kuukausi. Palvelussa postit jaetaan haja-asutusalueella postilaatikkoon, joka sijaitsee alueen vakituisten asukkaiden postilaatikkoryhmässä. Määräaikaisen osoitteenmuutoksen lyhyin kesto on yksi viikko. 4. Lisämaksusta oman mökin tienhaaraan Postit voi myös saada vakituisten asukkaiden laatikkoryhmää lähemmäksi, esimerkiksi oman mökin tienhaaraan. Palvelu on maksullinen, ja siitä saa lisätietoa Postin palvelunumerosta 0200 71000. 5. Muista merkitä postilaatikkosi Merkitse myös lomapaikkasi postilaatikkoon selkeästi nimesi. Näin helpotat jakajan työtä ja varmistat sujuvan postinkulun. 6. Jakelun keskeytys loman ajaksi Jos esimerkiksi matkustat lomasi aikana, ilmoita Postiin jakelun keskeytyksestä. Postiasi ei silloin jaeta kotiisi, vaan ne odottavat paluutasi turvallisesti toimipaikassa. Jakelun keskeytys on maksutonta ensimmäiset kaksi viikkoa. Sitä pidempi aika aina kahteen kuukauteen saakka maksaa 11,00 euroa. Lyhyimmillään jakelun keskeytyksen voi tilata viikoksi. Lisätietoja kaikista osoitteenmuutospalveluista ja postilaatikon sijoitusohjeista saat Postin puhelinpalvelusta 0200 71000 (suomeksi) ja 0200 27100 (ruotsiksi) mape klo 8-20 ja la klo 914 sekä Internetistä www.posti.fi.[REMOVED GRAPHICS] ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/05/07/20030506BIT01100/wkr0001.pdf