Muumeja, julisteita ja kesäistä pihapiirin luontoa toukokuun postimerkeissä

Muumeja, julisteita ja kesäistä pihapiirin luontoa toukokuun postimerkeissä Toukokuun 7. päivänä ilmestyy uusi muumiaiheinen postimerkkivihko, jossa on kuusi postimerkkiä. Lisäksi samana päivänä ilmestyy kaksi postimerkkiä julistetaiteesta sekä kuusi postimerkkiä sisältävä pienoisarkki kesäisen pihapiirin kasveista ja eläimistä. Jokaisen uutuusmerkin arvo vastaa kotimaan 1. luokan kirjeen postimaksua 50 grammaan asti. Muumiperheen Taikatalvi Kaikki uuden muumipostimerkkivihkon alkuperäiskuvat ovat kuvataiteilija, kirjailija Tove Janssonin (1914-2001) Taikatalvi-kirjasta (1957) . Taiteilija Pirkko Vahtero vastaa postimerkkisovelluksista ja muun muassa postimerkkeihin valittujen kuvien värityksestä. - Onneksi minulla oli mahdollisuus tutustua Tove Janssoniin ja neuvotella hänen kanssaan kuvien värimaailmasta, kertoo kaikki aikaisemmatkin muumipostimerkit suunnitellut taiteilija. Suureksi avuksi hänelle on ollut myös Tove Janssonin hyvä ystävä, graafikko Tuulikki Pietilä, Taikatalvi- kirjassakin esiintyvän Tuu-tikin esikuva. Postimerkeistä löytyvät talviuniltaan kesken herännyt Muumipeikko, joka yhdessä merkkikuvista kohtaa pienen iloisen oravan, Tuu-tikki ja pikku Myy, viisas ja lempeä Muumimamma sekä aina keväällä Muumilaaksoon palaava kulkuri Nuuskamuikkunen. Yhdessä merkkikuvista on Muumipeikon löytämä valokuva muumiperheen esi-isistä. Merkit ovat tarrapohjaisia 1. luokan ikimerkkejä ja ne painettu De La Rue (ent. The House of Questa) -turvapainossa, Englannissa. Vihko maksaa 3,90 euroa. Muumiaiheiset postimerkit ovat asiakkaiden kestosuosikkeja ja etenkin kesäisin, jolloin turistisesonki alkaa ja myös Muumimaailma postitoimistoineen avaa ovensa, niiden kysyntä kasvaa. Muumipostimerkkejä on julkaistu vuosina 1992, 1994, 1998 ja 2000. Ehiöiden aiheena muumit ovat olleet vuosina 1988, 1992 ja 1993. Lasse Hietalan julisteita postimerkkeinä Euroopan Postien Europa -postimerkkisarjassa on vuonna 2003 yhteisenä aiheena postin julistetaide. Suomen 7.5. ilmestyvissä, 0,65 euron arvoisissa postimerkeissä on kuvattuna kaksi graafikko Lasse Hietalan 1960-luvulla silloiselle posti- ja lennätinlaitokselle suunnittelemaa Joku odottaa kirjettäsi -julistetta. Julisteiden kuva-aiheina ovat sydän ja äiti. Julisteiden postimerkkitoteutuksesta ja merkkiarkin suunnittelusta vastaa professori Tapani Aartomaa, kansainvälisesti arvostettu ja monasti palkittu graafikko sekä muun muassa Lahden julistebiennaalin alullepanija. Lasse Hietala suunnitteli Postille julisteita ja ilmoituksia yli kolmen vuosikymmenen ajan. Tapani Aartomaa kertoo tunteensa Hietalan tyylin, huumorin ja ehdottoman ammattitaidon erilaisten ideoiden toteuttajana aina 195o-luvun lopulta lähtien . - Lasse Hietalan julisteet rakensivat lämmintä, läheistä yhteyttä eri ikäisten ihmisten, sukulaisten tai postiautoissa tavattujen ihmisten välille luontevasti, hymy suupielessä ja ilo silmissä. Sellaisena Postissa käyneet edelleen muistavat Lasse Hietalan julisteet, sanoo Tapani Aartomaa. -Minulle oli suuri ilo soveltaa hänen julisteensa postimerkeiksi. Tein sen lämmöllä opettajalleni ja kollegalleni kunnianosoituksena ja kiitoksena kaikesta siitä yhteisyydestä, jota olemme kokeneet, hän jatkaa. Postimerkit on painettu Joh. Enschedé Security Printers -turvapainossa, Hollanissa. Merkeissä on perinteinen, kostutettava liimatausta. Pihapiirin kesää pienoisarkissa Pihapiiri kukkii ja kuhisee Pirkko Juvosen piirtämässä postimerkkien pienoisarkissa, joka ilmestyy niinikään 7. toukokuuta. Taiteilija on katsellut kesäistä luontoa lapsen silmin ja löytänyt muun muassa puna- apiloita, voikukkia päivänkakkaroita ja niiden joukosta suloisen siiliemon poikasineen, sutjakkaan sammakon, kauniin harakan sekä heinäsirkan, sudenkorennon, perhosia, muurahaisia ja koko joukon muita pikkuotuksia, jotka kaikki hän on taidokkaasti piirtänyt postimerkkeihin. Pienoisarkki maksaa 3,90 euroa ja sisältää kuusi 0,65 euron postimerkkiä. Merkeissä on kostutettava liimatausta. Pienoisarkit on painettu De La Rue (ent. The House of Questa) -turvapainossa, Englannissa. LISÄTIETOJA: johtaja Markku Penttinen, p. 020 451 5519, gsm 0400 421 999, sähköposti: markku.penttinen@posti.fi Postimerkkien kuva-aiheet löytyvät osoitteesta: www.waymaker.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00420/wkr0002.pdf http://www.waymaker.net/bitonline/2003/03/31/20030331BIT00420/bild.html Pictures