Posti kokeilee jakelun aikaistamista haja-asutusalueilla

TIEDOTE 4.12.2003 Posti kokeilee jakelun aikaistamista haja- asutusalueilla Suomen Posti Oyj käynnistää 15 paikkakunnalla eri puolilla Suomea hankkeet, joiden avulla kokeillaan perusjakelun aikaistamista haja- asutusalueilla. Kokeiluilla Posti haluaa vastata sanomalehtitalojen ja lehtien tilaajien toiveisiin saada sanomalehdet nykyistä aikaisemmin perille alueilla, joilla ei ole erillistä varhaisjakelua. Kokeiluissa kerätään myös käytännön kokemuksia aikaistetun jakelun sujuvuudesta. Minkäänlaisia päätöksiä pysyvästi aikaisempaan jakeluun siirtymisestä ei Postissa ole tehty. Kokeilut alkavat tammi-helmikuussa ja ne kestävät maaliskuun 2004 loppuun saakka. Alueellisista kokeiluista on sovittu yhdessä sanomalehtitalojen ja Postin henkilöstön kanssa. Postinsaaja-asiakkaita informoidaan kullakin alueella kokeilujen alkaessa ja heidän kokemuksiaan kartoitetaan kyselyn avulla. Osa kokeilupaikkakunnille saapuvista 1. luokan kirjeistä ei ehdi mukaan aikaistettuun jakeluun, vaan kirjeet toimitetaan perille päivää myöhemmin. Kokeilut eivät pääosin vaikuta alueiden sisällä kulkevan postin kulkunopeuteen. Joillakin kokeilupaikkakunnilla aikaistettu perusjakelu saattaa myös vaikuttaa valtakunnallisten sanomalehtien ja pakettien jakoaikaan. Kokeiluissa on mukana kaikkiaan noin 15 000 postinsaajataloutta ja yhteisöä. Kokeilupaikkakuntia ovat Postin Länsi-Suomen palvelualueella Alastaro, Isojoki ja Kullaa, Itä-Suomessa Nilsiä, Simpele ja Rääkkylä, Sisä-Suomessa Padasjoki, Hämeenkoski, Lievestuore ja Uurainen, Pohjois- Suomessa Sotkamo ja Lumijoki sekä Uudellamaalla Hinthaara, Liljendal ja Isnäs. LISÄTIETOJA: johtaja Juha Salovaara, puh. 020 451 4647, juha.salovaara@posti.fi viestintäjohtaja Petri Aaltonen, puh. 020 451 4676, petri.aaltonen@posti.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/12/04/20031204BIT00400/wkr0001.pdf