Postin Asiakaslehtikilpailun voittajat 2003: Ekonomi, Irti-lehti ja RehuMakasiini sarjojensa parhaita Postin Asiakaslehtikilpailu järjestettiin tänä vuonna jo kymmenettä kertaa. Kilpailuun osallistui tänä vuonna yhteensä 120 julkaisua. Kilpailussa oli kaksi sarjaa: kuluttaja- ja järjestölehdet sekä yritys- ja yhteisölehdet. Kuluttaja- ja järjestölehtien ensimmäisen sijan jakoi tänä vuonna kaksi lehteä, SEFE ry Suomen Ekonomiliiton Ekonomi ja Irti huumeista ry:n Irti-lehti. Yritys- ja yhteisölehtien paras oli jo toista kertaa peräkkäin Rehuraisio Oy:n RehuMakasiini-lehti. Tuomaristo kiinnitti arvioissaan huomiota muun muassa lehden kokonaisvaikutelmaan, asetettujen tavoitteiden saavuttamiseen, lukijan huomiointiin, sisällön ja näkökulmien monipuolisuuteen sekä ulkoasuun. Kuluttaja- ja järjestölehtien sarjan toinen voittaja Ekonomi on tuomariston mielestä tasapainoinen, monipuolinen ja runsaan oloinen järjestölehti, jota on helppo lähestyä ja selailla. Lehden ulkoasu ja taitto ovat laatutyötä kautta linjan - tosin liiton jäsensivut tuntuvat olevan eri paria muun lehden kanssa. Ensimmäisen sijan jakanut Irti-lehti on tuomariston mukaan journalistisesti laadukas kokonaisuus, jonka juttutyypit ovat monipuolisia. Lehti keskustelee avoimesti huumepolitiikasta ja huumeisiin liittyvistä asioista. Ulkoasu ja värimaailma on ilmava ja positiivisen oloinen. Irti henkii positiivisuutta, eikä syyllistä huumeiden käyttäjiä vaan suhtautuu narkomaaneihin ja heidän läheisiinsä ihmisinä. Yritys- ja yhteisölehtien parhaaksi valittu RehuMakasiini on edelleen maanläheinen lehti, joka sisältää hyödyllisen tuntuista asiaa ja palvelee lukijoitaan monipuolisesti. Juttujen aiheet vaihtelevat luontevasti eläinten, ihmisten ja teknisempien asioiden välillä. Lehden taittoon kannattaisi kiinnittää enemmän huomiota. Yritys- ja yhteisölehtien sarjassa myönnettiin lisäksi yksi kunniamaininta. Tänä vuonna kunniamaininnan sai Fujitsu Services Oy:n Net, jonka ansioiksi luettiin tietoteknisten asioiden käsittely selkokielellä ja muista alan lehdistä erottuva formaatti. Asiakaslehtikilpailun tuomariston muodostivat Suosikin päätoimittaja Katja Ståhl Yhtyneet Kuvalehdet Oy:stä (tuomariston puheenjohtaja), toimituspäällikkö Irmeli Palmu Palvelualojen ammattiliitto PAM ry:stä, toimitusjohtaja Jouni Törrönen Legendium Oy:stä sekä viestintäpäällikkö Raimo Autio Postin Viestinnästä. Kilpailun palkinnot jaettiin Postin Asiakaslehtipäivässä 26. marraskuuta Marina Congress Centerissä Helsingissä. Palkitut lehdet ja niiden arviot on esitelty Postin internet-sivuilla osoitteessa www.posti.fi/asiakaslehtipaiva LISÄTIETOJA Mirva Natunen, Posti Viestinvälitys, puh. 020 451 5459, mirva.natunen@posti.fi Raimo Autio, Posti Viestintä, puh. 020 451 4624, raimo.autio@posti.fi LIITE Asiakaslehtikilpailussa 2003 palkitut lehdet POSTIN ASIAKASLEHTIKILPAILUSSA PALKITUT LEHDET VUONNA 2003 Kuluttaja- ja järjestölehdet Sarjassa kilpaili 47 lehteä Jaettu 1.sija: Ekonomi Julkaisija SEFE ry Suomen Ekonomiliitto Ilmestynyt vuodesta 1935 Ilmestymiskerrat/vuosi 9 Painosmäärä 40 000 Kohderyhmä: Suomen Ekonomiliiton jäsenet sekä työelämän ja johtajuuden asioista kiinnostuneet Irti-lehti Julkaisija Irti Huumeista ry Ilmestynyt vuodesta 1984 Ilmestymiskerrat/vuosi 4 Painosmäärä 10 500 Kohderyhmä: kaikki huumeasioista kiinnostuneet ja päihdealalla työskentelevät Yritys- ja yhteisölehdet Sarjassa kilpaili 73 lehteä Voittaja: RehuMakasiini Julkaisija Rehuraisio Oy Ilmestynyt vuodesta 1975 Ilmestymiskerrat/vuosi 4 Painosmäärä suomi 30 500, ruotsi 2 000 Kohderyhmä: Kotieläintuottajat, nauta-, sika- ja siipikarjatilat sekä maatalouden sidosryhmät Kunniamaininta: Net Julkaisija Fujitsu Services Oy Ilmestynyt vuodesta 1970 Ilmestymiskerrat/vuosi 4 Painosmäärä 98 000 Kohderyhmä: Fujitsu Invian potentiaaliset ja nykyiset asiakkaat ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/11/26/20031126BIT00500/wkr0001.pdf