Vuoden 2005 postimerkeillä vietetään vuosisataisjuhlia ja kunnioitetaan sotiemme veteraaneja Vuonna 2005 ilmestyy 23 postimerkkijulkaisua, joissa on kaikkiaan 46 erilaista postimerkkiä. Näistä kaksi on niin sanottua omakuvapostimerkkiä. Erilaiset vuosisataisjuhlat ovat merkkien aiheina peräti viisi kertaa. Lisäksi ensi vuoden merkeillä esitellään muun muassa suomalaista arkkitehtuuria, Lapin ruokaherkkuja ja suosikkiharrastus golfia. Myös luonto ja urheilu kuuluvat vuoden 2005 postimerkkiaiheisiin. Jatkosodan päättymisestä tuli syyskuussa kuluneeksi 60 vuotta, talvisodan päättymisestä tulee ensi vuoden maaliskuussa kuluneeksi 65 vuotta. Rauhaa juhlitaankin postimerkillä, joka on omistettu sotiemme veteraaneille. Kolmea 2. luokan tarrarullapostimerkkiä ja joulukorttitaksan mukaista joulupostimerkkiä lukuun ottamatta kaikki ensi vuoden postimerkit ovat hinnaltaan 0,65 euroa. Tammikuussa vuosisataisjuhlia ja ystävyyttä Postimerkkivuosi 2005 alkaa 14. tammikuuta, jolloin ilmestyy Ystävyydellä-postimerkkivihko. Vihkon neljässä postimerkissä esitellään leluja. Samanaikaisesti Ystävyydellä-vihkon kanssa ilmestyy neljä julkaisua, joilla kaikilla juhlistetaan merkkivuosia. Oulu saa kaksi postimerkkiä 400-vuotisjuhlansa ja Lahti kaksi postimerkkiä 100-vuotisjuhlansa kunniaksi. Suomenkielinen almanakka täyttää ensi vuonna 300 vuotta ja rotarytoiminta sata vuotta. Kummastakin ilmestyy postimerkki. Maaliskuussa Hvitträsk-sarja, postimerkki veteraaneille ja pääsiäismerkki Sotiemme veteraaneille on omistettu 2. maaliskuuta ilmestyvä postimerkki, jonka kuva-aiheena on rintamalla otettu valokuva haavoittuneesta sotilaasta ja häntä hoivaavasta lotasta. Lisäksi samana päivänä maaliskuussa ilmestyy pääsiäistä enteilevä postimerkki aiheenaan virpominen sekä kaksi sarjaa tarrarullapostimerkkejä, joissa esitellään Hvitträskiä, Kirkkonummella sijaitsevaa kansallisromanttista rakennuskokonaisuutta. Maineikkaitten arkkitehtien Herman Geselliuksen, Eliel Saarisen ja Armas Lindgrenin työtilakseen ja asunnokseen suunnittelemasta mestariluomuksesta ilmestyy kaikkiaan kuusi postimerkkiä. Merkit ovat 1. luokan ja 2. luokan ikipostimerkkejä, jotka myydään sadan merkin rullissa. Kolme erilaista 1.luokan merkkiä ovat sarjana aina yhdessä rullassa, samoin kolme 2.luokan merkkiä omassa rullassaan. Toukokuun merkeissä urheilua ja gastronomiaa Ensi vuonna tulee kuluneeksi sata vuotta siitä, kun ensimmäinen linja-auto saapui Suomeen ja tätäkin tapahtumaa juhlistetaan postimerkillä. Linja-auto -merkki ilmestyy 11.toukokuuta. Samana päivänä ilmestyy myös postimerkki Yleisurheilun MM-kilpailuista 2005 ja omenankukka-aiheinen postimerkki. Lisäksi tuolloin ilmestyy hevos- ja poniaiheinen postimerkkivihko ja pienoisarkki, jolla esitellään nykyajan suosikkiharrastusta golfia. Sekä vihkossa että pienoisarkissa on neljä postimerkkiä. Vielä 11. toukokuuta ilmestyy kaksi gastronomia-aiheista EUROPA-sarjan postimerkkiä. Merkeissä esitellään Lapin herkkuja, muun muassa poronkäristystä ja riekon rintaa. Syyskuun merkeissä jäänmurtajia, Petäjäveden kirkko sekä makoisa lakka Hyötymarjoista kertova postimerkkisarja saa jatkoa 7. syyskuuta, kun Posti julkaisee lakka-aiheisen postimerkin. Myös UNESCO:n maailmanperintöluetteloon hyväksyttyjä suomalaiskohteita esittelevä sarja täydentyy samana päivänä, kun Petäjäveden vanhasta kirkosta ilmestyy neljä postimerkkiä sisältävä pienoisarkki. Kolmannen samanaikaisesti ilmestyvän postimerkkijulkaisun aiheena ovat jäänmurtajat. Neljän postimerkin vihkossa ovat kuvattuina Urho, Otso, Fennica ja Botnica. Alukset edustavat neljää sukupolvea Suomen jäänmurtajista. Lokakuussa juhlavuoden julkaisu ja joulupostimerkit 28. lokakuuta ilmestyy pienoisarkki, jolla tehdään tunnetuksi suomalaisen postimerkin juhlavuotta: suomalainen postimerkki täyttää 150 vuotta vuonna 2006. Myös joulupostimerkit ilmestyvät 28.lokakuuta. Ensi vuoden joulupostimerkkien taiteilija on Mauri Kunnas. Viisi uutta postimerkkien suunnittelijaa Ensi kertaa postimerkkitaiteilijoina esittäytyvät Ystävyydellä-vihkon suunnittelija Tita Rossi, Oulun 400-vuotisjuhlamerkkien suunnittelija Raimo Ahonen ja Sotiemme veteraanit -postimerkin suunnittelija Timo Berry. Golfaiheisen pienoisarkin ovat suunnitelleet ja kuvanneet Oskari Hellman ja Pasi Räsämäki. Postimerkit ovat heillekin uusi aluevaltaus. Muut vuoden 2005 postimerkkitaiteilijat ovat Tapani Aartomaa, Leena Airikkala, Erik Bruun, Asser Jaaro, Pirkko Juvonen-Sandborg, Kaisu Klemetti, Virpi Pekkala, Pekka Piippo, Katriina Viljamaa-Rissanen sekä Ari Lakaniemi ja Susanna Rumpu. Posti julkaisee ensi vuonnakin kahdet uudet postimerkkikehykset, joita asiakkaat voivat käyttää teettäessään omista kuvistaan omakuvapostimerkkejä. Samanaikaisesti kun uudet kehykset tulevat markkinoille Posti julkaisee kaksi postimerkkiä, joissa on käytetty uusia omakuvapostimerkkikehyksiä. Postimerkkien kuva-aiheita ole vielä päätetty. Muutokset julkaisuohjelmaan ovat mahdollisia. Lisätietoja: Postimerkkikeskus, johtaja Markku Penttinen, p. 020 451 5519, markku.penttinen@posti.fi Huom! Postimerkkien kuva-aiheita löytyy osoitteesta www.waymaker.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/14/20040913BIT20030/wkr0080.pdf Release with appendix http://www.waymaker.net/bitonline/2004/09/14/20040913BIT20030/bild.html Kuvia