20 vuotta hiv-neuvontaa Punaisen Ristin Pluspisteissä

Punaisen Ristin Pluspisteet viettävät perjantaina 4. lokakuuta 20-vuotista taivaltaan. Ensimmäinen Pluspiste perustettiin 1993 Joensuussa, jossa järjestetään perjantaina valtakunnallinen Pluspisteiden 20-vuotisjuhlaseminaari. Seinäjoella Pluspiste on toiminut vuodesta 1995 asti.

Pluspisteistä saa neuvoja ja tukea hiviin ja muihin seksitauteihin liittyvissä asioissa. Pluspisteeseen voi mennä nimettömänä hiv-vasta-ainetestiin, saada henkilökohtaisen tukihenkilön sekä asioida ilman ajanvarausta. Siellä voi myös käydä keskustelemassa hiv-tartunnasta, aidsista, seksiteitse tarttuvista taudeista ja turvaseksiin liittyvistä asioista.

Suomen Punaisella Ristillä on Pluspisteitä Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Seinäjoella.

Tehtävänä asennekasvatus

Sairaanhoitaja Janne Säilän mukaan Seinäjoen Pluspisteen asiakkaat ovat enimmäkseen opiskelijoita Seinäjoelta ja sitä ympäröivistä kunnista. Pluspiste tekee yhteistyötä alueen oppilaitosten kanssa.
- Asiakkaina ovat kaikenlaiset ihmiset kaikenlaisista lähtökohdista. Yksi tärkeimmistä tehtävistämme on asennekasvatus hiviin ja aidsiin liittyen, Säilä kertoo.

Ensimmäistä Pluspistettä Joensuussa 1993 perustamassa ollut terveydenhuollon suunnittelija Eine Pitkänen on huomannut työssään, että suomalaisten asenteet ovat muuttuneet huomattavasti hivin suhteen.
– Lääketieteen kehittymisen myötä hiv ei ole enää kuolemantuomio. Ennen meiltä kyseltiin, että voiko hiv tai aids levitä hengitysteitse. Nyt hiv:stä on tullut niin tuttu asia, että ihmiset unohtavat helposti suojauksen, Pitkänen huomauttaa.

Vapaaehtoisia rekrytoidaan jatkuvasti

Seinäjoen Pluspiste siirtyi suoniveritestistä pikatestiin vuoden 2011 lopussa. Nykyään tulokset voi saada jopa 15 minuutissa.

Vapaaehtoisia terveydenhuollon ammattilaisia toimii Seinäjoen Pluspisteellä nykyään seitsemän.

- Lisää vapaaehtoisia otetaan mukaan toimintaan jatkuvasti, Säilä vinkkaa.

Neuvontaa ja keskustelua seksuaaliterveysasioista tapahtuu myös esimerkiksi satamissa, lentokentillä ja rajapaikoilla sekä kesäisin festareilla.

Lisätiedot
Sairaanhoitaja Janne Säilä, Punaisen Ristin Länsi-Suomen piiri, puh. 020 701 2839