Arto Nyberg tenttaa Punaisen Ristin johtoon pyrkiviä kesäkuun alussa Turussa

Meddelandet på svenska

Kenestä tulee Suomen Punaisen Ristin uusi puheenjohtaja? Ketkä valitaan uuteen hallitukseen? Näistä asioista päätetään viikonloppuna 6.-8.6. Punaisen Ristin yleiskokouksessa Turussa.

Toimittaja Arto Nyberg juontaa vaalitentin lauantaina 7.6. kello 12.15 alkaen sekä nuorten järjestämän tentin perjantai-iltana 6.6. kello 19 alkaen. Henkilövalinnat päätetään sunnuntaina 8.6.

Kokous päättää toiminnan suunnasta

Yleiskokoukseen saapuu yli 1000 Punaisen Ristin jäsentä, vapaaehtoista ja työntekijää. Äänivaltaisia edustajia on yli 400. He päättävät henkilövaalien lisäksi siitä, mihin suuntaan Suomen Punaista Ristiä ohjataan seuraavina kolmena vuonna. Kokous on järjestön ylin päättävä elin ja se kokoontuu joka kolmas vuosi.

Aurajoen rannassa opetellaan elvytystä

Punainen Risti näkyy myös Turun keskustassa lauantaina ja sunnuntaina. Aurajoen rannalla Forum Marinumin tuntumassa voi opetella elvytystä ja eläytyä pakolaisteltassa asuvan ihmisen tunteisiin ja elämään. Sieltä saa tietoa omaishoitajan saamasta tuesta ja terveyspisteiden palveluista. Evakuointisairaalan toimintaa esitellään myös Aurajoen varrella.

Kokouspaikalla Messu- ja kongressikeskuksessa esitellään uusia toimintamalleja, jotka voisivat sopia monelle paikkakunnalle. Siellä kuullaan kokemuksia muun muassa siitä, miten syrjäkylien asukkaiden selviytymistä on vahvistettu Satakunnassa ja Lapissa. Myös Suomen Kulttuurirahaston, Punaisen Ristin ja Mannerheimin lastensuojeluliiton suurhanke ”Koko Suomi leikkii” esittäytyy.

Tentit ja valinnat myös netin ja älypuhelimen välityksellä

Molempia vaalitenttejä sekä henkilövalintoja voi seurata netistä, tietokoneelta tai älypuhelimen välityksellä. Ehdokkaille voi lähettää kysymyksiä tekstiviestillä numeroon 18200. Kirjoita viestin alkuun sana fenix.

Ehdokkaat esittäytyvät jo nyt netissä. Katso: rednet.punainenristi.fi/ehdokkaat

Suomen Punaisen Ristin yleiskokous: 6.-8.6. Turun Messu- ja Kongressikeskus. Toiminnan esittelyä Aurajoen varressa Forum Marinumin tuntumassa lauantaina kello 10-15 ja sunnuntaina kello 11-14.

Lisätietoja: Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, 040 838 8919

www.punainenristi.fi