Avustustyön uranuurtaja Jemilah Mahmood saapuu Maailma kylässä -festivaaleille

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälisen liiton IFRC:n apulaispääsihteeri Jemilah Mahmood osallistuu keskusteluun humanitaarisen avun tulevaisuudesta presidentti Tarja Halosen kanssa.

56-vuotias malesialainen lääketieteen tohtori Jemilah Mahmood on palkittu useita kertoja työstään kansalaisyhteiskunnan ja humanitaarisen avustustyön edistäjänä. Hän on työskennellyt suuren osan urastaan katastrofialueilla ja korostanut paikallisten yhteisöjen vahvistamista osana katastrofivalmiutta.

Mahmood on aiemmin toiminut YK:n humanitaarisen avun kokouksen (World Humanitarian Summit) sihteeristön johtajana, YK:n väestörahaston (UNFPA) johtotehtävissä sekä johtanut perustamaansa Mercy Malaysia –avustusjärjestöä avustustehtävissä eri puolilla maailmaa.

Presidentti Halonen osallistuu paneelikeskusteluun

Maailma kylässä -festivaaleilla Jemilah Mahmood osallistuu lauantaina 28.5. Suomen Punaisen Ristin järjestämään paneelikeskusteluun. Kehitysyhteistyön ja humanitaarisen avun tulevaisuutta ruotivaan keskusteluun osallistuvat myös presidentti Tarja Halonen ja Demos Helsingin tutkimusjohtaja Aleksi Neuvonen.

Panelistit tarkastelevat neljää merkittävää globaalia sopimusta tai prosessia, jotka ovat kuluneen vuoden aikana edenneet tärkeään pisteeseen: Sendain sopimus riskien vähentämisestä, YK:n kestävän kehityksen tavoitteet sekä Pariisin ilmastosopimus. Neljäs ja tuorein on Maailman humanitaarinen huippukokous, joka järjestetään Istanbulissa tällä viikolla.

– Nämä sopimukset muodostavat globaalit piirustukset kestävämpään ja turvallisempaan maailmaan, ja sopimukset sitovat nyt kaikkia maita ja hallituksia. Niiden läpivieminen on kuitenkin meidän kaikkien vastuulla, kansalaisten, järjestöjen ja yksityisen sektorin, sanoo Suomen Punaisen Ristin kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Andreas von Weissenberg.

Jemilah Mahmoodilla pitkä kokemus katastrofeista

Mahmoodilla on vuosikymmenien kokemus sekä kenttätyöstä että YK-järjestöjen johtotehtävistä.

Hän perusti lääkintätehtäviin ja kestävään kehitykseen keskittyvän Mercy Malaysia –järjestön vuonna 1999 auttaakseen Kosovon sodan uhreja. Vuonna 2003 Mahmood työskenteli Irakissa, jossa hän joutui väijytykseen ja sai luodin vasempaan lonkkaansa.

Mahmoodin järjestö oli yksi ensimmäisiä ulkomaisia avustusjärjestöjä, joka auttoi hätää kärsiviä Indonesian Acehissa vuoden 2004 tsunamin jälkeen. Järjestön lääkärit ovat työskennelleet myös muun muassa Iranissa, Pakistanissa, Bangladeshissa, Kambozdhassa ja Pohjois-Koreassa.

Mahmood johti Mercy Malaysia -järjestöä 2009 asti, minkä jälkeen hän siirtyi YK-tehtäviin. Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun apulaispääsihteerinä hän aloitti helmikuussa 2016.

Jemilah Mahmood on haastateltavissa vierailunsa aikana. Paneelikeskustelu järjestetään lauantaina 28.5. kello 15.20 Taiga-lavalla.

Lisätiedot:

Kansainvälisen katastrofiavun päällikkö Andreas von Weissenberg, p. 020 701 2035
Tiedottaja Inka Kovanen, p. 020 701 2223 (haastattelupyynnöt)