Ensiaputaidoilla voi varautua kodin ja vapaa-ajan tapaturmiin

Suomi pitää kärkisijaa kodin ja vapaa-ajan tapaturmien määrissä Pohjoismaissa. Sosiaali- ja terveysministeriön mukaan Suomessa tapahtuu vuosittain miljoona tapaturmaa, joista 80 prosenttia kotona ja vapaa-ajalla. Tapaturmat vaativat joka vuosi 3 000 ihmisen hengen. Muissa Pohjoismaissa tapaturmakuolleisuus on selvästi alhaisempi.

Ensiaputaidoilla moneen arkiseen tapaturmaan on mahdollista varautua. Punainen Risti järjestää ympäri Suomea kaikille avoimia ensiapukursseja ja kannustaa jokaista hankkimaan perusensiaputaidot. Ne antavat rohkeutta toimia hätätilanteessa, joka tulee aina yllättäen. Myös lapsen kanssa voi opetella esimerkiksi kylkiasentoon kääntämistä ja hätänumeroon 112 soittamista.

Punaisen Ristin viikolla 5.-11.5. ensiaputaitoja pääsee testaamaan eri puolella maata järjestettävissä yleisölle avoimissa tapahtumissa. Punaisen Ristin ensiapuryhmät tutustuttavat ensiapulaukun sisältöön ja opettavat pystyttämään varoituskolmion. Viikon aikana ensiavun taitoratoja järjestään muun muassa Prismoissa. ABC-asemilla voi testata tietonsa osallistumalla Osaa auttaa –kilpailuun.

Punainen Risti kannustaa jokaista tulostamaan netistä turvataulun, jossa on lyhyet ohjeet varautumiseen sekä hätänumeroon soittamiseen. Tauluun voi merkitä oman kotinsa tarkat koordinaatit, jotta apu löytyy hädän hetkellä nopeasti perille.

Ensiapuohjeet kannattaa ladata puhelimeen ilmaiseksi Punaisen Ristin palkitusta hengenpelastajan mobiilipalvelusta.

Tulosta turvataulu netistä: www.punainenristi.fi/opi-ensiapua

Lataa puhelimeesi hengenpelastajan mobiilisovellus: http://www.punainenristi.fi/uutiset/20130925/mobiilisovellus-tuo-punaisen-ristin-alypuhelimeen

Hyväpäivä-keräys tukee vapaaehtoisten työtä Suomessa

Jokainen on tervetullut Punaisen Ristin järjestämille ensiapukursseille ja ensiapuryhmiin. Vuosittain ensiavun vapaaehtoiset auttavat 17 000 ihmistä ja he päivystävät lähes 3 000 tapahtumassa eri puolilla Suomea.

Vapaaehtoistoimintaa tuetaan Punaisen Ristin viikolla järjestettävällä Hyväpäivä-keräyksellä. Hyväpäivä-keräykseen voi osallistua:

Soittamalla: 0600 155 90 (10,01 €/puh + pvm).

Netissä: www.punainenristi.fi/lahjoita/kotimaan-toiminta

Lahjoittamalla tilille: FI29 1572 3000 3727 30 (Nordea) tai FI43 8000 1570 8479 63 (Danske Bank)

Ilmoittaudu ensiapukurssille: www.punainenristi.fi/opi-ensiapua

Katso lähin Punaisen Ristin viikon tapahtuma kampanjasivuilta: http://www.osaa-auttaa.fi