Eurassa harjoitellaan lauantaina kadonneen etsintää

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu ja poliisi harjoittelevat lauantaina 22.8. kadonneen henkilön etsintää Euran Kiperissä. Harjoitukseen osallistuu yli 50 vapaaehtoista eri puolilta Satakuntaa.

Koko päivän kestävän harjoituksen tavoitteena on tehostaa etsinnän johtamista ja testata yhteistoimintaa viranomaisten kanssa. Mukana harjoituksessa on maastoetsijöitä, koirapartioita ja lentopelastajia.

– Tositilanteessa on helpompi lähteä toimimaan, kun kukin on harjoitellut etukäteen omaa tehtäväänsä, Punaisen Ristin Satakunnan piirin valmiuspäällikkö Mia Vettenranta toteaa. – Harjoituksessa näemme myös, mikä toimii ja mitä voisi tehdä toisin.

Harjoitus käynnistyy noin kello 10 Kiperin leirintäalueella osoitteessa Kiperintie 83. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita seuraamaan tapahtumaa.

Vapepaa tarvittu Satakunnassa

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu hälytettiin Satakunnassa viime vuonna yhteensä 25 auttamistehtävään. Mukana toiminnassa on koko Satakunnan alueella noin 800 koulutettua vapaaehtoista, jotka muodostavat yli 60 hälytysryhmää. Ryhmät hälytetään tarvittaessa viranomaisten tueksi tilanteisiin, joissa tarvitaan paljon auttajia. Etsintöjen lisäksi vapaaehtoiset osallistuvat usein henkisen tuen ja käytännön avun järjestämiseen tulipalojen ja onnettomuuksien jälkeen.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu toimii koko maassa ja siihen kuuluu 50 jäsenjärjestöä. Verkoston toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti.

Yhteystiedot:

Punaisen Ristin Satakunnan piirin valmiuspäällikkö Mia Vettenranta, p. 020 701 2824