Hämeen maakunnallisen pelastajan tunnustus ViVa-hälytysryhmälle

Tamperelaisen ViVa-toimintaryhmän johtoryhmä saa tulevana viikonloppuna Hämeen vuoden 2016 maakunnallisen vapaaehtoisen pelastajan tunnustuksen. Huomionosoituksen myöntää Vapaaehtoinen pelastuspalvelu eli Vapepa.

ViVan johtoryhmä on osallistunut aktiivisesti Vapepan tehtäville ja kehittää osaamistaan kouluttautumalla. He ovat innostuneita tutustumaan erilaisiin toimintoihin niin maa-, vesi- kuin ilmaetsintöihin liittyen, ja ovat saaneet aktivoitua koko toimintaryhmän mukaan nostaen samalla ryhmän valmiutta toimia eri tilanteissa. Toiminnallaan ViVa on myös saanut näkyvyyttä Vapepalle ja valmiustoiminnalle suuren yleisön joukossa.

Toimintaryhmä ViVan johtoryhmään kuuluvat Tarja Hietanen, Tero Kaukonen, Juho Mikkolanniemi, Kristiina Pitkänen ja Olli Tokoi.

Maakunnallisen pelastajan tunnustus luovutetaan Jyväskylän Laajavuoressa lauantaina 26.11. Etelä-Suomen Vapepa-foorumin yhteydessä.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 52 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii noin 1500 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan yhdysjärjestönä toimii Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja lentopelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

ViVan tiedottaja Tarja Hietanen p. 050 532 5300

Punaisen Ristin Hämeen piirin valmiuspäällikkö Valtteri Väyrynen, p. 020 701 2785