Humanitarian Service –palkinto Markku Niskalalle

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun yhdistysten kansainvälisen liiton kesällä eläkkeelle jääneelle pääsihteeri Markku Niskalalle on myönnetty Etelä-Afrikassa arvostettu Humanitarian Service Award. Viime vuonna vastaavan tunnustuksen sai Etelä-Afrikan entinen presidentti Nelson Mandela.

Jo toimiessaan Suomen Punaisen Ristin pääsihteerinä Markku Niskalalla oli keskeinen rooli Etelä-Afrikan sisäisessä yhdentymisprosessissa 1990-luvulla. Hänet oli nimetty kansainvälisen Punaisen Ristin liikkeen edustajaksi, kun Etelä-Afrikan tärkein humanitaarinen järjestö, Etelä-Afrikan Punainen Risti, rakentui puolueettomaksi ja demokraattiseksi, kaikkia kansanosia yhdistäväksi järjestöksi. Tässä vaikeassa välittäjän roolissa hän onnistui hyvin ja järjestö sai alusta alkaen kaikkien kansanosien tuen.

Niskala vastaanotti tunnustuspalkinnon keskiviikkona Johannesburgissa Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälisen liikkeen Afrikka-konferenssissa.

Lisätietoja: Viestintäjohtaja Hannu-Pekka Laiho, puh. 040 553 7808