Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyy perjantaina 21.11.

Hyvä Joulumieli -keräyksen pitkän historian aikana köyhyydestä on tullut yhä voimakkaammin lapsia koskettava ilmiö, minkä vaikutukset heijastuvat pitkälle. Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhteinen keräys järjestetään tänä vuonna 18. kerran.

– Köyhien perheiden arki on jatkuvaa tinkimistä ja tarpeellisista hankinnoista luopumista. Köyhien perheiden lapset kokevat pelkoa, ahdistusta, huolta ja syyllisyyttä perheen huonosta taloustilanteesta. Lasten elämässä taloudellinen eriarvoisuus voi pahimmillaan johtaa syrjintään, ryhmästä ulos sulkemiseen ja kiusaamiseen, sanoo sosiaalipalvelusuunnittelija Seija Salminen Suomen Punaisesta Rististä.

Perheen pienituloisuus kaventaa lapsen mahdollisuuksia tehdä valintoja ja osallistua esimerkiksi harrastuksiin. Tällä hetkellä pienituloisissa kotitalouksissa elää noin 102 000 lasta eli vajaa kymmenen prosenttia kaikista Suomessa asuvista lapsista.

– Pikkulapsivaihetta, jolloin perheellä on yleensä pienemmät tulot, on totuttu pitämään välivaiheena. Suomessa taantuma on kuitenkin pitkittynyt, minkä vuoksi esimerkiksi pitkäaikaistyöttömien määrä lisääntyy ja työllistyminen vaikeutuu. Monella kotona lastaan hoitavalla ei välttämättä edes ole työpaikkaa, johon palata, Salminen kuvaa tilannetta.

Köyhyyteen voi johtaa moni syy

Yksinhuoltajaperheissä lapsen köyhyysriski on suurin, mutta köyhyys koskettaa myös suurperheitä ja alle kouluikäisten lasten perheitä. Irtisanomiset ja vaikea työllisyystilanne heijastuu vääjäämättä lapsiperheiden arkeen ja tulevaisuuteen.

Perheiden tilannetta vaikeuttaa myös se, että lapsiperheiden toimeentuloetuudet, lapsilisä ja kotihoidon tuki ovat reaaliarvoltaan huomattavasti pienempiä kuin 20 vuotta sitten, toteaa Mannerheimin Lastensuojeluliiton asiantuntijalakimies Esa Iivonen.

Hyvä Joulumieli -keräys tuottaa jouluiloa Suomessa asuville vähävaraisille lapsiperheille. Keräys toteutetaan yhteistyössä Ylen aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa. Keräykseen lahjoitetuilla rahoilla hankitaan 18 000 lahjakorttia, joilla perhe voi ostaa ruokatarvikkeita. Punaisen Ristin osastot ja MLL:n yhdistykset valitsevat apua tarvitsevat perheet yhdessä seurakuntien, neuvoloiden ja sosiaalitoimen kanssa.

Arvoltaan 70 euron suuruiset lahjakortit käyvät kampanjaan osallistuvien kumppaneiden eli K-ruokakauppojen, Lidlin ja S-ryhmän toimipisteissä.

Keräys alkaa perjantaina 21.11.2014 ja jatkuu 24.12.2014 saakka. Avajaispäivänä Ylen aamu-tv lähettää ohjelman Helsingin päärautatieasemalta kello 7-9 ja kertoo Hyvä Joulumieli -keräyksestä lähetyksissään päivittäin 24.12. asti.

Lisätiedot:

Punaisen Ristin sosiaalipalvelusuunnittelija Seija Salminen, p. 020 701 2123, seija.salminen@punainenristi.fi (Tavoitettavissa 12.12.2014 saakka)
Punaisen Ristin varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén, p. 020 701 2199,
regina.lauren@punainenristi.fi
Punaisen Ristin tiedottaja Mari Mäkinen, p. 020 701 2223,
mari.makinen@punainenristi.fi
Mannerheimin Lastensuojeluliiton viestintäjohtaja Liisa Partio, p. 040 580 8984,
liisa.partio@mll.fi

www.facebook.com/hyvajoulumieli

www.punainenristi.fi/hyva-joulumieli

www.mll.fi/hyva_joulumieli

Näin keräykseen voi osallistua:

• Keräystili: FI17 1596 3000 2020 20
  • Keräyspuhelin: 0600-16555 (10,01€+pvm/mpm/puhelu)
  • Tekstiviestilahjoitus: Tekstiviesti HJM numeroon 16499 (10 €)

Keräyslupa nro POL-2014-6944/30.7.2014. Keräysaika 30.7.2014-31.12.2015 koko maassa lukuun ottamatta Ahvenanmaata. Ålands landskapsregering, lupa nro ÅLR 2013/9215/6.11.2013.

Valokuva: Hyvä Joulumieli -keräys järjestetään tänä vuonna 18. kerran. Kuvaaja: Hanna Linnakko