Hyvä Joulumieli –keräys pääsi ennätystavoitteeseen

Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton yhteisen keräyksen tuotoilla autettiin 22 000 vähävaraista lapsiperhettä. Keräys onnistui yli odotusten.

Hyvä Joulumieli -keräykseen on lahjoitettu jouluaattoon mennessä ennätykselliset 1 705 348 euroa. Suomen Punaisen Ristin ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton perinteinen keräys järjestettiin 19. kertaa.

Tänä vuonna 70 euron arvoisia lahjakortteja jaettiin 22 000 kappaletta. Se on peräti 4 000 korttia enemmän kuin viime vuonna. Lahjakortit jaettiin vähävaraisille tai muuten vaikeassa elämäntilanteessa oleville lapsiperheille.

– Keräys tulee tarpeeseen, se välittyy myös lahjakortin saaneiden perheiden palautteista, kertoo Punaisen Ristin varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén.

Vaikeinta on monilapsisilla perheillä

Arviolta 117 000 lasta eli lähes 11 prosenttia kaikista Suomessa asuvista lapsista asuu pienituloisissa kotitalouksissa. Yksinhuoltajaperheiden lisäksi tukalinta on usein monilapsisilla perheillä. Pitkittynyt talouden alamäki lisää lapsiperheiden ahdinkoa.

– Suomen Punaisen Ristin piireiltä eri puolilta Suomea on tullut viestiä, että lahjakortteja olisi haluttu jakaa vielä enemmän. Tänä vuonna myös sosiaalitoimistoista ja seurakuntien diakoniatyöstä tuli aiempaa varhaisemmassa vaiheessa kyselyjä korteista, kertoo Punaisen Ristin ystävätoiminnan suunnittelija Varpu Salmenrinne.

Suurten yrityslahjoitusten määrä kasvoi

Tänä vuonna keräykseen osallistui ennätyksellisen paljon 1 500 euroa tai enemmän lahjoittaneita yrityksiä. Niitä oli yli 400, kun viime vuonna yritysten määrä oli 290.

– Myös yksityiset ihmiset ovat osallistuneet ilahduttavan aktiivisesti keräykseen. On ollut ilo seurata, miten monelle pystymme antamaan hyvää joulumieltä, siitä lämmin kiitos kaikille osallistujille ja yhteistyökumppaneille!, sanoo Regina Laurén.

Hyvä Joulumieli -keräys käynnistyi 20. marraskuuta. Lahjakorteilla perheet ovat voineet ostaa ruokatarvikkeita K-ruokakauppojen, S-ryhmän ja Lidlin toimipisteistä. Keräys on toteutettu yhteistyössä Ylen aamu-tv:n, Yle Radio Suomen ja Yle Radio Vegan kanssa.

Lahjakortin saajista päättävät Suomen Punaisen Ristin paikallisosastot ja Mannerheimin Lastensuojeluliiton paikallisyhdistykset yhteistyössä neuvoloiden, sosiaalitoimen tai seurakuntien diakoniatyön kanssa.

Keräystavoite oli 1 540 000 euroa. Tavoitteen ylittävä summa käytetään ensi vuonna jaettaviin lahjakortteihin.

Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Anna Laurinsilta, p. 020 701 2196, anna.laurinsilta@punainenristi.fi
Punaisen Ristin varainhankinnan koordinaattori Regina Laurén, p. 020 701 2199, regina.lauren@punainenristi.fi
Punaisen Ristin tiedottaja Inka Kovanen, p. 020 701 2223, inka.kovanen@punainenristi.fi
Mannerheimin Lastensuojeluliiton viestintäjohtaja Liisa Partio, p. 040 580 8984, liisa.partio@mll.fi