Ivalolaisesta Sirpa Harvesta Lapin vuoden maakunnallinen pelastaja 2014

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on valinnut ivalolaisen Sirpa Harven Lapin vuoden maakunnalliseksi pelastajaksi 2014. Harve on toiminnallaan vahvistanut vapaaehtoista pelastustoimintaa koko Lapin alueella.

Ivalossa asuva Sirpa Harve on toiminut Vapaaehtoisessa pelastuspalvelussa eli Vapepassa 1980-luvulta lähtien. Tuolloin hän oli mukana organisoimassa Punaisen Ristin suurkeräystä, jonka tuottamien varojen turvin hankittiin moottorikelkka ja kalustoa kadonneiden ihmisten etsintää ja pelastamista varten. Harve on ollut tuomassa vapaaehtoista pelastuspalvelutoimintaa Inariin ja hän toimii tälläkin hetkellä Inarin Vapepassa aktiivisesti.

Harve on myös ollut mukana järjestämässä Saariselän pelastuspalveluseminaareja vuodesta 1988 lähtien. Seminaarien yhteydessä järjestettävissä mittavissa harjoituksissa viranomaiset ja vapaaehtoiset harjoittelevat muun muassa suuronnettomuuksissa auttamista ja avustustoiminnan johtamista. Tänä vuonna järjestetyssä 25. seminaarissa harjoiteltiin suurlento-onnettomuuden pelastustöitä ja potilaiden ensihoitoa.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu palkitsee ansioituneita vapaaehtoisiaan Pikku-Syötteellä 29.-30.11. pidettävässä Pohjois-Suomen Vapepa-foorumissa. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita palkintojenjakotilaisuuteen, joka alkaa lauantaina kello 19.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 50 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 1300 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja ilmapelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

Sirpa Harve, p. 040 762 0826

Punaisen Ristin Lapin piirin valmiuspäällikkö Annikki von Pandy, p. 0400 391 868