Jul i Sinnet-presentkort behövs mer än kan erbjudas (embargo 24.12.2014)

Man har donerat 1 405 026 euro till insamlingen Jul i Sinnet. Finlands Röda Kors och Mannerheims Barnskyddsförbunds traditionella insamling ordnades för 18:e gången. I år delades ut 18 000 presentkort till mindre bemedlade barnfamiljer i Finland.

Det kom en hel del frågor gällande presentkort och dess mottagande från familjerna i år. Familjerna berättar om sin livssituation, ekonomiska problem och andra svårigheter.

- Finlands Röda Kors distrikt runt om i Finland har berättat att familjerna har tagit mer kontakt än förra året. Under julen understryks oro och skam över den egna situationen. Genom meddelanden blir det tydligt att många känner sorg och även rädsla för att de inte kan ordna jul för sina barn, berättar Seija Salminen, planerare för socialtjänster vid Röda Korset.

Enligt Salminen berättar kontakttagandet att problem hopar sig och särskilt ensamförsörjare och flerbarnsfamiljer har det väldigt knappt om pengar

- Även om familjerna får olika stöd kan de ändå inte klara sig.  Stödet är på så låg nivå att man inte har tillräckligt med pengar att leva på. Till exempel kostnader för boende tar den mesta delen av inkomsten i många familjer, säger Salminen.

Mer stora företagsbidrag ån förra året

Rekordartat många företag som donerade 1500 euro eller mer deltog i insamlingen i år. Dessa företag var cirka 300 medan förra året var antalet 161. 105 företag deltog med 1000 euro.

Insamlingen Jul i Sinnet drogs igång den 21.november och slutar idag på julaftonen. Med presentkorten har familjerna kunnat handla mat i K-mataffärer, S-gruppens mataffärer och Lidl-affärer. Insamlingen har förverkligats i samarbete med Yle´s morgon tv, Yle radio Suomi och Yle radio Vega.

Man kan inte ansöka om gåvokortet. Röda Korsets avdelningar och MLL föreningar väljer de hjälpbehövande familjerna i samarbete med församlingar, rådgivningar och socialtjänsten.

Ytterligare information:

Röda Korsets chef för medelanskaffning Anna Laurinsilta tfn 020 701 2196, anna.laurinsilta@rodakorset.fi

Röda Korsets koordinator för medelsanskaffning Regina Laurén tfn 020 701 2199, regina.lauren@rodakorset.fi

Röda Korsets informatör Mari Mäkinen tfn 020 701 2223, mari.makinen@rodakorset.fi

Mannerheims Barnskyddsförbunds kommunikationsdirektör Liisa Partio tfn 040 580 8984, liisa.partio@mll.fi