Käännä kylkiasentoon ja pelasta henki!

Punaisen Ristin viikolla 7.-13.5. korostetaan ensiaputaitojen tärkeyttä. Punainen Risti pyrkii saamaan nimenomaan nuoret huomaamaan, miten helppoa ja tärkeää olisi auttaa kaveria.

- Vappu, koulujen päättyminen ja kesän festarit ovat taas sitä aikaa, kun liikaa juoneet nuoret saattavat torkkua maassa selällään maaten. Niinkin yksinkertainen teko kuin sammuneen kääntäminen kylkiasentoon voisi pelastaa hänen henkensä, sanoo Punaisen Ristin terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen.

- Hengitystiet pysyvät parhaiten auki nimenomaan kylkiasennossa. Veltostunut kieli ei pääse painumaan nieluun eikä tuki hengitysteitä. Lisäksi jos sammunut oksentaa kylkiasennossa, oksennus valuu pois hänen suustaan, eikä hän tukehdu siihen, Hirvonen jatkaa.

Osaa auttaa, osaa pelastaa -taitoradalla ensiavun perustietoja
koululaisille ja kaupassakävijöille

Punainen Risti kampanjoi ensiaputaitojen tärkeyden puolesta järjestämällä eri puolilla maata Osaa auttaa -tapahtumia. Punaisen Ristin ensiapuryhmät vetävät ensiavun taitoratoja mm. useissa Prismoissa eri puolilla maata. Lisäksi ensiapuradan materiaalit on tehty myös kouluja varten, jotta koululaiset pystyvät harjoittelemaan ensiavun perustaitoja opettajiensa johdolla.

Ensiavun taitoradalla tutustutaan ensiapulaukun sisältöön, pystytetään varoituskolmio, opetellaan tyrehdyttämään nenäverenvuoto ja mietitään, millaista ensiapua tajuton tarvitsee.

Ensiaputaitoja verkosta ja kursseilta

Punainen Risti kouluttaa ensiapua vuosittain noin 50 000 suomalaiselle. Osoitteesta punainenristi.fi löytyy tietoa ensiaputaidoista, ensiapukursseista ja ensiaputuotteista. Valtakunnallisesta puhelinnumerosta 020 701 2376 (arkisin klo 9 - 16) saa tietoa ensiapukursseista.

Punaisessa Ristissä toimii yli 3 000 ensiavun vapaaehtoista. He auttavat vuosittain noin 17 000 ihmistä, ja jo läsnäolollaan he lisäävät erilaisten tapahtumien turvallisuutta. Punaisen Ristin ensiapuryhmäläiset päivystävät vuosittain yli 2900 tapahtumassa.

Hyväpäivä-keräys kotimaan vapaaehtoistoiminnan tukena

Punainen Risti järjestää eri puolilla maata Hyväpäivä-lipaskeräyksiä Punaisen Ristin viikon aikana. Hyväpäivä-keräys on valtakunnallinen ja keräysvarat käytetään Punaisen Ristin vapaaehtoistyön tukemiseen kaikkialla Suomessa. Keräysvaroilla tuetaan ensiapuryhmiä, ystävätoimintaa ja terveyspisteitä.

Punaisen Ristin viikkoa vietetään maailmanlaajuisesti 7.-13.5. järjestön perustajan Henry Dunant’n syntymän (8.5.1828) kunniaksi. Suomessa viikon teemana on ensiaputaitojen tärkeyden korostaminen ja ihmisten kannustaminen ensiapukursseille ja ensiapuryhmiin.

Lisätietoja Punaisen Ristin viikosta ja ensiavusta:
Punaisen Ristin terveydenhuollon suunnittelija Niina Hirvonen, puh. 020 701 2126

Lisätietoja Punaisen Ristin viikosta ja Hyväpäivä-keräyksestä:
Punaisen Ristin varainhankinnan suunnittelija Mia Ekström-Huttunen, puh. 020 701 2193