Kansainvälisen Punaisen Ristin pääsihteeri tapaa Suomen ministereitä alkuviikolla

Punaisen Ristin kansainvälisen liiton pääsihteeri Elhadj As Sy tapaa Suomen poliitikkoja ensi maanantaina ja tiistaina (19.–20.10.) Helsingissä. Hän tapaa ainakin sisäministeri Petteri Orpon ja ulkomaankauppa- ja kehitysministeri Lenita Toivakan sekä ulkoasiainvaliokunnan.

Keskustelujen aiheina ovat turvapaikanhakijat ja pakolaiset: avun tarpeen kasvu Euroopassa sekä lähtömaissa. Talvi on tulossa niin Lähi-itään ja Afganistaniin kuin Eurooppaan ja Punainen Risti vetosi hiljattain 13 miljoonan euron lisärahan saamiseksi Balkanille. Yksi keskustelujen aihe onkin se, miten Suomi ja EU voisivat lisätä tukeaan.

As Sy on käynyt muun muassa Serbiassa, Unkarissa ja Itävallassa sekä Irakissa tänä vuonna. Hän tuntee hyvin maailman pakolaistilanteen. Lähes 60 miljoonaa ihmistä on paennut kodeistaan joko oman maansa sisälle, naapurimaihin tai esimerkiksi Eurooppaan.

As Sy tutustuu maanantaina myös uuteen vastaanottokeskukseen Sturenkadulla Helsingissä. Se avataan tämän viikon lopulla. Paikkoja on 150 asukkaalle.

Yli 7000 vapaaehtoista on jo ollut Punaisen Ristin kautta tukemassa turvapaikanhakijoiden asumista ja tutustumista suomalaiseen elämänmenoon. Myös järjestön jäsenmäärä on kasvussa. Vaate- ja tavara-apua saadaan myös jatkuvasti. Punainen Risti ylläpitää nyt 70 keskusta, joissa on tilaa 12 000 asukkaalle.

Elhadj As Sy:

Aloitti 1.8.2014 Punaisen Ristin yhdistysten liiton pääsihteerinä. Liittoon (IFRC) kuuluu 189 maan Punaista Ristiä ja Puolikuuta, joissa toimii 100 miljoonaa jäsentä, vapaaehtoista ja tukijaa. Liitto koordinoi sekä katastrofiapua että kehitysyhteistyötä.

Aiemmin: Yli 25 vuoden kokemus mm. YK-järjestöissä: Unicef, UNAIDS, Global Fund to Fight AIDS, Tuberculosis and Malaria sekä Development Programmes with Environment and Development Action in the Third World. Senegal (kotimaa), Afrikan sarvi, New York ja Geneve. Kielet: englanti, ranska, saksa

Lisätietoja: tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, outi.parnanen(at)punainenristi.fi, 040 838 8919