Kilometrikisassa pyöräiltiin yli 17 miljoonaa kilometriä

Joukkueet keräsivät samalla Suomen Punaisen Ristin Ketjureaktioon lähes 40 000 euroa

Työmatka- ja arkipyöräilyyn innostava Kilometrikisa oli menestys. Neljä ja puoli kuukautta kestäneessä leikkimielisessä kilpailussa poljettiin huikeat ja ennätykselliset 17 145 300 kilometriä. Kisassa oli mukana 1 275 eri työpaikkojen ja muiden yhteisöjen joukkuetta. Osallistujia oli yhteensä reilut 19 000. Keskimäärin jokainen osallistuja polki 900 kilometriä. Kisa oli käynnissä 11.5. - 30.9.

Kilometrikisan osallistujilla oli myös mahdollisuus osallistua Punaisen Ristin Ketjureaktio-kampanjaan. Ketjureaktiojoukkueet lahjoittivat euron jokaisesta polkemastaan 25 kilometristä Itä-Afrikassa toteutettaville terveyshankkeille. Ohjelmilla edistetään kaikkein heikoimmassa asemassa olevien ihmisten terveyttä ja torjutaan esimerkiksi malariaa ja hiviä. Eniten tukea keräsi Suomen ympäristökeskuksen SYKE joukkue, joka kokosi mahtavat 4 676 euroa. Kaikkien ketjureaktiojoukkueiden yhteissumma oli 39 575 euroa. Lisätietoja kampanjasta: www.punainenristi.fi/ketjureaktio

Neljättä kertaa järjestetty kisailu on kasvattanut suosiotaan reippaasti joka vuosi ja viime vuoteen verrattuna mukana oli yli kaksinkertainen määrä joukkueita ja osallistujia. ”Tämä on merkki työmatka-pyöräilyn määrän kasvamisesta ylipäätään”, sanoo Pyöräilykuntien verkoston toiminnanjohtaja Matti Hirvonen.

Kilometrikisan tarkoitus on kannustaa kaikkia työyhteisön jäseniä osallistumaan polkemiseen yhteis-hengen ja kunnon kohottamiseksi. Voittajaryhmä on se, jolla kisan päätyttyä on eniten pyöräilykilo-metrejä osallistujaa kohden. Tänä vuonna Suursarjan voittoon polki Tellabsin yritysjoukkue Espoosta tuloksella 2 039 km/henkilö. Eri sarjojen voittajajoukkueet ja tulokset osoitteessa: http://www.kilometrikisa.fi/

Yksityisautoilusta pyöräilyyn

Kilometrikisa oli samalla mittava terveys- ja ympäristöteko. Kilpailun nettivivuilla toimineen laskurin mukaan bensaa säästyi 1 200 169 litraa ja syntymättä jäi 3 000 422 kg hiilidioksidia. ”Kilometrikisan innostamana työkaverini vaihtoi kolmen kilometrin työmatka-autoilunsa pysyvästi pyöräilyyn, eikä ole katunut”, kertoo erään joukkueen yhteyshenkilö. ”Toki kaikki poljetut kilometrit eivät olleet suoraan pois yksityisautoilusta, mutta luvut antavat joka tapauksessa suuntaa pyöräilyn positiivisista ympäristövaikutuksista”, Hirvonen analysoi.

Työsuhdepyöriä ja pyöräilyaamiaisia

Monet työpaikat kannustivat kisan aikana joukkueitaan ja palkitsivat kisan loputtua ilmaisella aamupalalla, pyöräilybrunssilla tai muilla konkreettisilla huomionosoituksilla. Kaikkien kiitetyin palkinto saattaisi olla paremmat olosuhteet työmatkaliikkujille tai työsuhdepyörän tarjoaminen työntekijöille. Alkajaisiksi jokainen voi tarkistaa, onko omalla työpaikalla pyöräpaikoitus, suihkutilat ja vaatteiden säilytys kunnossa. Lisää vinkkejä osoitteista:

Kilometrikisa ja Ketjureaktio jatkuvat ensi keväänä 1.5.2012 alkaen.

Toiminnanjohtaja Matti Hirvonen, Pyöräilykuntien verkosto ry, puh. 040 419 4555, matti.hirvonen@poljin.fi
Varainhankinnan suunnittelija Marko Korhonen, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2274, marko.korhonen@punainenristi.fi