Koe Äkkilähtö ja hanki valmiutta häiriötilanteessa selviämiseen

Valtakunnallinen Äkkilähtö 2016 -valmiusharjoitus haastaa jokaisen testaamaan omaa valmiuttaan kuvitteellisissa häiriötilanteissa. Lokakuun ensimmäisen viikon aikana Punainen Risti järjestää eri puolella Suomea harjoituksia yhteistyössä paikkakuntien koulujen ja viranomaisten kanssa. Häiriötilanteita ovat esimerkiksi tulipalot, tulvat, pitkät sähkökatkokset tai vaarallisten aineiden vuodot.

- Viime maaliskuussa Lahdessa rikkihappoa kuljettanut rekka kaatui lähelle kerrostaloa ja viranomaisten pyynnöstä Punainen Risti avusti evakuoimaan ihmiset kodeistaan lyhyellä varoitusajalla. Lahdessa selvittiin onneksi säikähdyksellä, mutta tapahtuma osoitti, että onnettomuuden seuraukset voivat jäädä vähäisemmäksi, kun on osattu toimia oikein, sanoo Äkkilähtö-harjoituksen projektipäällikkö Petra Alijärvi.

Punaisen Ristin perustoimintaan kuuluu viranomaisten tukena oleminen ja pieniin sekä suuriin häiriötilanteisiin varautuminen. Kuten todellisessakin onnettomuudessa, myös Äkkilähtö-harjoituksissa Punainen Risti täydentää ja tukee viranomaisten työtä.

Tieto tilanteen hallinnasta kasvattaa turvallisuuden tunnetta

Äkkilähtö-harjoitus on Punaisen Ristin vastaus ihmisten turvallisuuden tunteessa tapahtuneeseen muutokseen. Valtioneuvoston elokuussa julkaisema selonteko sisäisestä turvallisuudesta osoittaa, että Suomessa turvallisuuden tunne on heikentynyt. (http://www.intermin.fi/julkaisu/082016?docID=67644). Kaksi kolmasosaa vastaajasta kokee tulevaisuuden nykyistä turvattomampana, kun vuosi sitten näin ajatteli vain hieman yli puolet. Punainen Risti haluaa tarjota etenkin nuorille tilaisuuden harjoitella omia taitojaan ja kestävyyttä poikkeuksellisessa tilanteessa.

- Tietoisuus omista valmiuksista ja yhteisössä jaettu kokemus vahvistaa turvallisuuden tunnetta. Nuorille on tärkeää tuntea ja tietää, että ympärillä on aktiivisia toimijoita, joihin voi luottaa häiriötilanteessa, sanoo Alijärvi.

Äkkilähtö-harjoitus 1.–7.10.2016 toteutetaan yhteistyössä Liikenneturvan, Pelastakaa lapset ry:n, opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen kanssa.

Mitä ottaisit mukaasi, jos joutuisit jättämään kotisi?

Äkkilähtö haastaa jokaisen miettimään omaa valmiuttaan. Sosiaalisessa mediassa voi osallistua kilpailuun lähettämällä Instagramiin kuvan esineestä, jonka ottaisi mukaansa, jos aikaa kodista poistumiseen olisi vain hetki. Kuvat laitetaan Instagramiin hashtageilla #Äkkilähtö2016 ja #PunainenRisti. Kilpailuaikaa on 7.10.2016 saakka. Osallistujien kesken arvotaan kaksi Canon PowerShot SX720 HS -kameraa.

Lue lisää Äkkilähtö-valmiusharjoituksesta: https://rednet.punainenristi.fi/akkilahto2016

Harjoituksen projektipäällikkö Petra Alijärvi, petra.alijarvi@punainenristi.fi, p. 020 701 2176

Haastattelupyynnöt ja tiedot eri puolella Suomea järjestettävistä Äkkilähtö-tapahtumista:

Tiedottaja Mari Mäkinen, mari.makinen@punainenristi.fi, p. 020 701 2223