Kunskaper i första hjälpen förbereder dig för olyckor hemma och på fritiden

Finland ligger före de andra nordiska länderna i antalet olyckor som sker i hemmet och på fritiden. Enligt social- och hälsovårdsministeriet sker cirka en miljon olyckor i Finland årligen, varav 80 procent hemma och på fritiden. Varje år omkommer 3 000 personer. I de andra nordiska länderna är antalet olycksrelaterade dödsfall betydligt lägre.

Med kunskaper i första hjälpen är det möjligt att förbereda sig mot många olycksfall i vardagen. Röda Korset arrangerar kurser i första hjälpen runtom i Finland som är öppna för alla och uppmuntrar var och en till att förskaffa sig dessa kunskaper. De ger mod att agera i nödfall, som alltid kommer överraskande. Man kan också göra övningar med barn t.ex. i att lägga en person i sidoläge och att ringa nödnummer 112.

Under Rödakorsveckan 5-11.5 kan man testa sina kunskaper i första hjälpen i samband med publikevenemang på olika håll i landet. Röda Korsets första hjälpen-grupper berättar bl.a. om första hjälpen-väskans innehåll och lär deltagarna att bygga ihop en varningstriangel. Under veckan arrangeras kunskapsbanor med första hjälpen-tema bl.a. i Prisma-affärer. På ABC-bensinmackar kan man testa sina färdigheter genom att delta i Att kunna hjälpa-tävlingen.

Röda Korset uppmuntrar alla till att skriva ut en säkerhetstavla på nätet med korta och koncisa instruktioner för hur man kan förbereda sig mot olyckor och anvisningar för att ringa nödnumret. På tavlan kan man skriva upp sina exakta koordinater, så att hjälpen snabbt hittar fram vid nödfall.

Du kan ladda ner anvisningar för första hjälpen gratis på Röda Korsets prisbelönta webbtjänst.

Skriv ut säkerhetstavlan på webben: www.rodakorset.fi/lar-dig-forsta-hjalpen

Ladda ner livräddarens mobilapp till din telefon (på finska): http://www.punainenristi.fi/uutiset/20130925/mobiilisovellus-tuo-punaisen-ristin-alypuhelimeen

Bättredag-insamlingen stöder volontärarbetet i Finland

Alla är välkomna på Röda Korsets kurser i första hjälpen och kan ansluta sig till första hjälpen-grupperna. Volontärerna inom första hjälpen bistår årligen 17 000 personer och dejourerar under ca 3 000 evenemang på olika håll i Finland.

Bättredag-insamlingen som arrangeras under Rödakorsveckan stöder detta volontärarbete. Delta i Bättredaginsamlingen:

Genom att ringa: 0600 155 90 (10,01 €/samtal + lna)

På webben: www.rodakorset.fi/donationer/battredag-insamling-hemlandet

Gör en donation på konto: FI29 1572 3000 3727 30 (Nordea) eller FI43 8000 1570 8479 63 (Danske Bank)

Anmäl dig till en kurs i första hjälpen: www.rodakorset.fi/lar-dig-forsta-hjalpen

Hitta ditt närmaste evenemang under Rödakorsveckan på kampanjsidan: www.lardighjalpa.fi

Ytterligare information:

Röda Korsets utbildningsplanerare i första hjälpen Mari Kaihovaara, tel. 020 701 2170

Röda Korsets informatör Mari Mäkinen, tel. 020 701 2223, 040 521 7299