Länsi-Afrikan Ebola-epidemia: SPR lähettää avustustyöntekijän Liberiaan

Suomen Punaisen Ristin avustustyöntekijä Tiina Saarikoski osallistuu Punaisen Ristin kansainvälisen liiton (IFRC) avustusoperaatioon Ebola-viruksen torjumiseksi. Saarikoski tulee työskentelemään Liberiassa. Hän lähtee matkaan illansuussa torstaina. Lisäksi Suomen Punainen Risti osallistuu avustusoperaation rahoittamiseen 60 000 eurolla.

Kansainvälisen Punaisen Ristin mukaan Ebola-viruksen leviäminen ei ole vielä hallinnassa. 7.4. mennessä Guineassa on raportoitu 151 epäiltyä tai varmistettua Ebola-tapausta (kuolleita on 95), Liberiassa viisi vahvistettua, 16 epäiltyä (10 kuollutta). Sierra Leonen epäillyt tapaukset vahvistettiin lassakuumeeksi. Malin epäiltyjä tapauksia tutkitaan parhaillaan.

Ebola-tartuntoihin ei ole hoitoa, mutta viruksen leviämistä voidaan ehkäistä. Punainen Risti levittää tietoa tavoista ehkäistä tartuntoja ja hoitaa tartunnan saaneita. Punainen Risti opastaa paikallista terveydenhoitohenkilökuntaa tautitapausten varhaisessa löytämisessä ja sairastuneiden tilanteen seuraamisessa. Lisäksi Punainen Risti kouluttaa paikallisia kuolleiden turvallisessa käsittelyssä ja hautaamisessa sekä hankkii suojavälineitä ja neuvoo niiden käytössä.

Punaisen Ristin vapaaehtoiset antavat myös henkistä tukea vapaaehtoisille, potilaille ja heidän perheenjäsenilleen ja pyrkii vähentämään virukseen liittyvien stigmojen syntymistä ja tartunnan saaneiden läheisten syrjimistä yhteisöissä.

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälisen liitto on lähettänyt henkilöapua Guineaan ja Liberiaan. Lisäksi Guinean Punaisella Ristillä on avustustyössä mukana satoja vapaaehtoisia. Guineassa IFRC:n työ tehdään pääasiassa kolmen maakunnan alueella, joissa on eniten tautitapauksia. Sierra Leonessa Punainen Risti jatkaa tilanteen seuraamista yhteistyössä maan terveysministeriön kanssa. Sierra Leonen Punainen Risti levittää parhaillaan tietoa siitä, miten tartuntoja voitaisiin ehkäistä.

Lisätietoa:

Punaisen Ristin kansainvälisen avun suunnittelija Kaisa Kannuksela p. 020 701 2039

Punaisen Ristin terveydenhuollon neuvonantaja Tiina Saarikoski p. 040 189 4885