Lapin maakunnallisen pelastajan tunnustus Ensio Simoselle

Rovaniemeläinen Ensio Simonen saa tulevana viikonloppuna vuoden 2016 maakunnallisen vapaaehtoisen pelastajan tunnustuksen. Huomionosoituksen myöntää Vapaaehtoinen pelastuspalvelu eli Vapepa.

Ensio Simonen on osallistunut aktiivisesti ja sitoutuneesti Vapepan jäsenjärjestön Autoliiton tiepalvelun toimintaan vuodesta 1999 lähtien. Simonen on Autoliiton Napapiirin osaston puheenjohtaja ja vastaa tiepalvelutoiminnan pyörittämisestä Lapin alueella.

Simonen on osallistunut myös muihin Vapepan hälytystehtäviin rovaniemeläisen Tuikku-ryhmän jäsenenä, esimerkiksi viime syksyn ja talven aikana turvapaikanhakijoiden vastaanottoon ja heille kerättyjen vaatelahjoitusten lajitteluun.

Simonen on Vapepan Lapin maakuntatoimikunnan ja Rovaseudun paikallistoimikunnan jäsen.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on auttajien verkosto

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 52 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa tehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään poliisin avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii noin 1500 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan yhdysjärjestönä toimii Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja lentopelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

Maakunnallisen pelastajan tunnustus luovutetaan Pudasjärven Pikku-Syötteellä lauantaina 26.11. Pohjois-Suomen Vapepa-foorumin yhteydessä.

Ensio Simonen, puh. 040 028 7774

Punaisen Ristin Lapin piirin valmiuspäällikkö Annikki von Pandy, p. 0400 391 868