Lauantain 16.2. Sydäntalvi-harjoitus sai uhkaavan – kuvitellun - sääennusteen

Yli 200 paikkakunnalla valmistaudutaan huomisen lauantain 16.2. Sydäntalvi-harjoitukseen, jonka järjestää Suomen Punainen Risti.

Ilmatieteen laitos on tehnyt harjoituksen taustaksi kuvitellun sääennusteen: Vaarallisen voimakkaat tuulenpuuskat, yli 20 asteen pakkanen, tykkylumi puiden oksilla. Sähköt katkeavat ja asunnot kylmenevät.

Harjoitukseen osallistuu Punaisen Ristin väen lisäksi lukuisia palvelutaloja ja vanhainkoteja, viranomaisia ja muita järjestöjä.

Sydäntalvi on lämminhenkinen harjoitus. Punaisen Ristin vapaaehtoiset järjestävät vanhustentaloissa ja palvelutaloissa ohjelmallisia tilaisuuksia. Niihin ”evakuoidaan” asukkaat joko omien talojen sisältä tai muualta. Samalla vapaaehtoiset perehtyvät siihen, miten he tosipaikan tullen voisivat auttaa viranomaisia ihmisten evakuoinnissa ja raporttien välittämisessä.

-Vuosi sitten riehunut Tapani-myrsky osoitti, että Suomessa on syytä varautua hyvin sähkökatkojen varalle. Silloin avun tarve lisääntyi nopeasti etenkin harvaan asutuilla alueilla, sanoo harjoitusta koordinoiva Ari Saarinen, Punaisen Ristin Hämeen piirin valmiuspäällikkö.

Harjoitus tapahtuu samaan aikaan – kello 12.30–15.30 – koko maassa. Ensimmäiset valtakunnalliset johtopäätökset saadaan jo ennen iltaa.

Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, 040 838 8919 ja tiedottaja Anna Vuorinen, 040 485 5831

Hämeen piirin valmiuspäällikkö Ari Saarinen, 040 589 5780

Miten itse varaudut ja miten autat naapuriasi, mm. video:

www.punainenristi.fi/sydantalvi, www.rodakorset.fi/midvinter