Maarit Rokkamäki on Keski-Suomen vuoden maakunnallinen pelastaja 2013

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on valinnut uuraislaisen Maarit Rokkamäen Keski-Suomen vuoden maakunnalliseksi pelastajaksi 2013. Rokkamäki on vuodesta 2001 lähtien osallistunut Vapaaehtoisen pelastuspalvelun riveissä kymmeniin kadonneen ihmisen etsintöihin. Hän on toiminut muun muassa Keski-Suomen pelastuskoirien hälyttäjänä, ryhmänjohtajana ja yhdyshenkilönä koirapoliisiin.

Maarit Rokkamäki on kouluttanut pelastuskoiratoimintaan kaksi koiraa, joiden kanssa hän on löytänyt kolme kadonnutta ihmistä. Valtakunnallista huomiota Rokkamäki ja hänen Kepu-koiransa saivat heinäkuussa 2013 koirakon löytäessä marjametsään eksyneen kaksivuotiaan pojan.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu (Vapepa) palkitsee ansioituneita vapaaehtoisiaan lauantaina 29.3. kello 14 alkaen Tampere-talossa järjestettävässä Vapepan 50-vuotisjuhlassa. Maakunnallisen pelastajan tunnustukset jaetaan ennen juhlaa kello 13 alkaen. Tiedotusvälineet ovat tervetulleita tilaisuuteen.

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu auttaa tukemalla viranomaisia

Vapaaehtoinen pelastuspalvelu on 50 järjestön ja yhteisön yhteenliittymä, jonka vapaaehtoiset hälytysryhmät auttavat viranomaisia erityisesti paljon auttajia vaativissa pelastustehtävissä. Yleisimmin Vapepa hälytetään avuksi kadonneen henkilön etsintään, mutta koulutettuja vapaaehtoisia tarvitaan myös esimerkiksi laajamittaisissa evakuoinneissa ja tulipalojen jälkihoidossa. Vapepassa toimii yli 1300 hälytysryhmää eri puolilla Suomea. Vuosittain ryhmät osallistuvat satoihin hälytystehtäviin.

Vapepan toimintaa koordinoi Suomen Punainen Risti. Meri- ja järvipelastustoimintaa koordinoi Suomen Meripelastusseura ja ilmapelastustoimintaa Suomen Lentopelastusseura.

Lisätietoja ja palkitun yhteystiedot:

- Punaisen Ristin Länsi-Suomen piirin valmiuspäällikkö Tave Rautiainen, p. 020 701 2846

- Punaisen Ristin valmiuskoordinaattori Heikki Väätämöinen, p. 020 701 2124