Miten kohdata päihteiden käyttäjä?

Miten kohdata sekavassa tilassa oleva päihteiden käyttäjä? Entä millainen on Suomen huumausainetilanne? Asiantuntijat alustavat ajankohtaisista aiheista lauantaina 7.11. Punaisen Ristin päihdetyön 15-vuotisseminaarissa Helsingissä.

Suomen päihdekenttä on muuttunut 15 vuodessa paljon. Yksi näkyvä muutos on, että suosiotaan ovat kasvattaneet muuntohuumeet eli niin sanotut design-huumeet.

Muutos näkyy myös Punaisen Ristin päihdetyössä.
– Muuntohuumeet aiheuttavat yllättäviä ja haastavia tilanteita esimerkiksi selviämisasemalla. Niiden vaikutus on yleensä perinteisiä huumausaineita pitkäkestoisempi, eikä käyttäjä usein itsekään tiedä, miten tilanne etenee, sanoo Punaisen Ristin päihdetyön suunnittelija Kati Laitila.

Päihdetyön koulutetut vapaaehtoiset kiertävät festivaaleja ja tapahtumia sekä järjestävät koulutusta. Vuosittain vapaaehtoiset kohtaavat festareilla noin 10 000 ihmistä, kaikkiaan vuodessa noin 30 000 ihmistä.

Lähtökohtana ihminen, ei ongelma

Kohtaamiset ovat aina erilaisia. Seminaariin osallistuvan A-klinikkasäätiön ylilääkärin Pekka Salmelan mukaan kohtaamisissa on tärkeää lähteä ihmisestä, ei ongelmasta.
– Liikkeelle ei kannata lähteä minkään valmiin kysymyspatteriston kanssa, Salmela korostaa.
– Lisäksi on tärkeää osata etukäteen arvioida tilanne ja kuunnella omia tuntemuksiaan. Tarvittaessa on myös osattava lähteä tilanteesta pois.

Punaisen Ristin päihdetyön vapaaehtoisen Jenni Soltinin mukaan oma asenne on tärkeä.
– Moralisoimalla synnyttää uhkaavia tilanteita. Jos sen sijaan kuuntelee toista ja on liikkeellä aidosti arvostavalla ja kiinnostuneella asenteella, ongelmia ei synny, Soltin sanoo.

Seminaari järjestetään 7.11. klo 9.30–17.00 Helsingissä ravintola Kaisaniemessä. Median edustajat ovat tervetulleita. Asiantuntijat ja Punaisen Ristin päihdetyön vapaaehtoiset ovat haastateltavissa tapahtuman aikana. Koko päivän ohjelmaan osallistuvia pyydetään ilmoittautumaan kati.laitila@punainenristi.fi

Seminaarin ohjelma:

9.30 Aamukahvi

10.00 Avaussanat, järjestöjohtaja Marita Salo, Suomen Punainen Risti

10.10 SPR:ssä päihdetyötä 15 vuotta, päihdetyön suunnittelija Kati Laitila, Suomen Punainen Risti

10.20 Ensihoito ja muuntohuumeet, LT James Boyd, Hyks, Akuutti ensihoito

11.00 Kommentoijakolmikko

11.15 Suomen huumausainetilanne, neuvotteleva virkamies, VTT Elina Kotovirta, STM

12.00 Kommentoijakolmikko

12.15 Lounas, esittelypisteet

13.15 Käyttäjän kohtaaminen, ylilääkäri Pekka Salmela, A-klinikkasäätiö

14.00 Kommentoijakolmikko