Nälkäpäivä kutsuu keräämään ja kahvittelemaan Kolmen sepän patsaalle

Suomen Punaisen Ristin Operaatio Nälkäpäivä järjestetään 15. – 17.9. Helsingin keskustassa keräys näkyy Kolmen sepän patsaalla.

Kolmen sepän patsaalle nousee kahvilateltta ja keräyskeskus. Kahvilateltasta saa pientä suolaista ja makeaa sekä kahvia ja teetä. Kahvilan tuotto ohjataan Nälkäpäiväkeräykseen. Kahvila on auki torstaina ja perjantaina klo 10 – 20 ja lauantaina klo 10 – 18.

Kahvilateltan ohessa on keräyskeskusteltta, josta kaikki halukkaat voivat hakea keräyslippaan ja -liivin. Mukaan tarvitaan vain kuvallinen henkilöllisyystodistus.

Torstaina 15.9. klo 10 aukiolla voi tavata tuttujakin kerääjiä. Keräyksen avaavat kymmeneltä Helsingissä Punaisen Ristin puheenjohtaja Erkki Liikanen ja pääsihteeri Kristiina Kumpula. Keräysliivin pukevat ylleen muun muassa Anne Kukkohovi, Raija Oranen, Aku Louhimies, Arttu Harkki, Sara Ramsay, Siiri Nordin ja Sikke Sumari.

Paikalla on lisäksi Punaisen Ristin avustustyöntekijöitä, jotka kertovat halukkaille kokemuksistaan osana avun ketjua.

Operaatio Nälkäpäivä on Suomen Punaisen Ristin suurin vuosittainen keräys. Sen tuotto ohjataan Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Sinne lahjoitettuja varoja käytetään silloin, kun tarvitaan nopeaa hätäapua meillä tai maailmalla. Viime vuoden keräyksen tuotoilla on autettu muun muassa Kaakkois-Aasian hirmumyrskyjen uhreja viime syksynä ja nälänhädän uhreja itäisessä Afrikassa kuluvana vuonna.

Viime vuonna keräyksessä oli mukana noin 20 000 vapaaehtoista ja keräys tuotti noin 2,5 miljoonaa euroa.

Operaatio Nälkäpäivän lahjoitustavat:

• käteinen keräyslippaaseen
  • keräyspuhelin 0600 12220 (20,12 euroa / puhelu + pvm)
  • nettilahjoitus osoitteessa www.nalkapaiva.fi
  • tilisiirto Nordea 221918-68000

Mitä rahalla saa?

25 senttiä: kilo vehnä- tai maissijauhoja
4 euroa: lämmin huopa
10 euroa kuukauden ruoat nälänhädän uhrille
17 euroa äitiyspakkaus katastrofialueelle
20 euroa: malarian hoitokuuri 25 lapselle
50 euroa: ensiaputarvikkeet pienen kylän avuksi