NÄLKÄPÄIVÄKERÄYS INNOSTI MUKAAN JOUKOITTAIN UUSIA AUTTAJIA

Tämän vuoden Operaatio Nälkäpäivä -keräyksen arvioitu tulos on 2,5 miljoonaa euroa. Etenkin lippaisiin kolahteli enemmän lahjoituksia kuin viime vuonna – lipaskeräyksen tulos oli 10 prosenttia viimevuotista parempi.

- Olemme todella tyytyväisiä. Tämä vuosi on ollut ennätyksellinen auttamisen vuosi. Suomalaiset ovat lahjoittaneet avokätisesti pitkin vuotta muun muassa Haitin maanjäristyksen ja Pakistanin tulvauhrien auttamiseksi. Nälkäpäiväkeräyksen hyvä tulos osoittaa, että auttamisen halu jatkuu edelleen, sanoo Punaisen Ristin varainhankinnan päällikkö Tuula Colliander.

Keräykseen osallistui enemmän vapaaehtoisia kerääjiä kuin viime vuonna. Joillain paikkakunnilla vapaaehtoisten kerääjien määrä kasvoi jopa kolmanneksella. Valtakunnallisesti laskettuna kerääjien määrä kasvoi noin kymmenellä prosentilla. Viime vuonna lipaskerääjiä oli mukana reilut 20 000.

Erityisesti erilaiset ryhmät innostuivat keräämisestä. Työ-, opiskelu-, ja partioporukat keräsivät joukolla eri puolilla Suomea.

- Uskon, että viimeaikaiset luonnonkatastrofit ovat lisänneet innokkuutta lähteä keräämään. Ihmiset ymmärtävät nopean katastrofiavun merkityksen ja haluavat löytää oman tapansa auttaa.

- Haluan esittää lämpimät kiitokset jokaiselle, joka tavalla tai toisella on osallistunut Operaatio Nälkäpäivä -keräykseen. Ilman vapaaehtoisia ei olisi Nälkäpäivää eikä Punaisen Ristin apua, Colliander sanoo.

Lahjoituksilla apua sekä Suomeen että ulkomaille

Nälkäpäivänä kerätyt varat ohjataan Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon. Näiden varojen ansiosta Punainen Risti voi auttaa nopeasti juuri siellä, missä apua tarvitaan.

Katastrofirahaston varoja käytetään myös kotimaassa: apua annetaan yksilöille ja perheille, jotka ovat äkillisissä onnettomuuksissa joutuneet kohtuuttoman vaikeaan tilanteeseen. Tällainen tilanne voi olla vaikkapa tulipalo, tulva tai rikoksen uhriksi joutuminen.

Nälkäpäiväkeräys järjestettiin tänä vuonna 30. kerran. Koko maassa tunnelmat olivat korkealla keräyksen ajan. Erilaisia Nälkäpäivätapahtumia järjestettiin talkoovoimin joka puolella Suomea. Punaisen Ristin paikallisosastot ja vapaaehtoiset saivat keräyksestä valtavasti myönteistä palautetta.

Viime vuonna Operaatio Nälkäpäivä tuotti yhteensä noin 2,4 miljoonaa euroa. Tämän vuoden Operaatio Nälkäpäivän lopullinen tulos täsmentyy syksyn aikana, kun esimerkiksi kouluissa ja ravintoloissa olevat lippaat palautetaan Punaiselle Ristille.

Lisätietoa:
Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, p. 09 129 3266, 040 838 8919