Näyttely 17.-26.11. Helsingissä: Kirsi-Marja Moberg kuvaa viiltävää yksinäisyyttä

Kirsi-Marja Moberg on nuori taiteilija, joka muistaa yhä, miten viiltäviltä yksinäisyys ja masennus tuntuivat muutama vuosi sitten. Hän on vuoden ajan kuvannut valokuvasarjaa nuorista ihmisistä, jotka haluavat ottaa kantaa yksinäisten nuorten puolesta.

Mobergin valokuvanäyttely Yksin on avoinna 17.–26.11. Helsingissä. Näyttely liittyy 26.11. pidettävään seminaariin, jossa esitellään kokemukset Yhteisvastuu nuoresta –hankkeesta.

Moberg kertoo päätyneensä yksinäiseksi lukioaikana, mutta kaikkein yksinäisimmäksi hän tunsi itsensä ammattikorkeakoulun ensimmäisenä vuotena. Hän saattoi olla puhumatta kenenkään kanssa moneen viikkoon.

- Minulle on sanottu, että jouduin yksinäiseksi haavoittuvassa vaiheessa, kun olin kasvamassa nuoresta aikuiseksi, Moberg kertoo.

Hän haluaa kertoa tarinansa ja rohkaista yksinäisiä nuoria. – Aina on mahdollisuus elämän muuttamiseen.

Hänen yksinäisyytensä poisti paikkakunnan vaihto. – Hain opiskelemaan toiseen ammattikorkeakouluun. Ja yht’äkkiä minulla olikin taas ystäviä.

Yksinäiseksi joutuminen on aina yhtä haavoittavaa. Se ei ole valinta, mutta lopulta siihen alistuu, Moberg muistuttaa. - Siksi meidän pitää keksiä keinoja, joilla voimme auttaa yksinäisyydestä kärsiviä.

Nykyään Moberg tunnistaa yhä yksinäisyyden ajan haavat itsessään. - Mutta ne eivät määritä minua. Enkä häpeä sitä enää, hän sanoo.

Kirsi-Marja Mobergin valokuvanäyttely Yksin 17.–26.11. Helsingin seurakuntayhtymä, Engel-salin edusta, Kolmas linja 22 B, 00530 Helsinki. Avoinna arkisin kello 8–16. Moberg on kuvataiteilija, joka tekee mielellään akryyli- ja vesivärimaalauksia sekä valokuvaa. Hän asuu Helsingissä ja työskentelee Suomen Mielenterveysseurassa.

Yhteisvastuu nuoresta -hankkeen päätösseminaari 26.11. kello 12–16, Helsingin seurakuntayhtymä, Engel-sali, Kolmas linja 22 B. Muun muassa paneelikeskustelu: Mitä konkreettista olet valmis tekemään nuorten hyvinvoinnin lisäämiseksi – osallistujina poliitikkoja sekä järjestöjen ihmisiä. Hankkeessa: Mannerheimin Lastensuojeluliitto, Suomen Mielenterveysseura, Suomen Punainen Risti ja seurakunnat.

Näyttelystä: Kirsi-Marja Moberg, puh. 040 371 8324, artist.moberg(at)gmail.com, artistmoberg(at)blogspot.com

Seminaarista: Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, Suomen Punainen Risti, 040 838 8919, outi.parnanen(at)punainenristi.fi