Nimettömään hiv-testiin pääseminen on Suomessa hankalaa

Sosiaali- ja terveysministeriö (STM) on ottanut kantaa nimettömän ja maksuttoman hiv-testauksen puolesta jo vuonna 1993. Silti enemmistö terveyskeskuksista ei vieläkään tarjoa mahdollisuutta nimettömään hiv-testaukseen. 1.12. vietetään maailman aids–päivää. Tänä vuonna teemaksi on valittu hiv-testaus ja testaukseen kannustaminen. - Haluamme herättää kiinnostusta testejä kohtaan, kertoo Punaisen Ristin hiv/aids-koordinaattori Mika Hyrynen. Hiv-testaus kannattaa aina Maailman aids-päivänä muistutetaan hiv-testauksen tärkeydestä. Suomessa arvioidaan olevan jopa 500–1000 hiv-tartunnastaan tietämätöntä. Hiv-testissä kannattaa käydä turhan pelon välttämiseksi. Varhainen testi ja diagnoosi ovat paras alku tehokkaalle hoidolle, huolenpidolle ja tuelle. Tehokas hoito merkitsee hiv-positiivisille pidempää, terveempää ja aktiivisempaa elämää ja vähentää heidän riskikäyttäytymistään. Maailmanlaajuisesti yli 34 miljoonaa ihmistä kantaa hi-virusta. Suomen Punainen Risti kouluttaa hiv-tartuntoja vastaan ja tarjoaa tukea tartunnan saaneille, heidän omaisilleen sekä hiv-tartuntaa pelkääville. Punaisen Ristin Pluspisteissä nimettömät testit mahdollisia Punaisen Ristin Pluspisteissä voi tehdä hiv-testin ilmaiseksi ja nimettömänä. Pisteitä on Joensuussa, Jyväskylässä, Kuopiossa ja Seinäjoella. Viime vuonna Pluspisteissä kävi lähes 400 ihmistä, joista 388 testasi itsensä. Pluspisteissä voi keskustella hiv-tartuntaan ja aidsiin sekä yleisesti turvaseksiin liittyvistä asioista. Pisteissä voi asioida ilman ajanvarausta. Neuvontapuhelimesta saa tukea, jos testitulos pelottaa Punaisen Ristin valtakunnallinen hiv-neuvontapuhelin neuvoo ja tukee. Puhelimessa voi kysellä hiv:stä ja muista seksitaudeista. Viime vuonna neuvontapuhelimeen tuli 501 puhelua. Vapaaehtoisia puhelinpäivystäjiä kaivataan reilusti lisää. Päivystämään pääsee ilmaisen kurssin kautta, ja etenkin terveydenhoitoalan opiskelijoita tai ammattilaisia toivotaan mukaan. Punainen Risti kouluttaa myös vapaaehtoisia tukihenkilöitä hiv-tartuntaa pelkääville, tartunnan kanssa eläville ja heidän läheisilleen. Tukisuhde on ehdottoman luottamuksellinen. Tukihenkilön saa soittamalla neuvontapuhelimeen tai käymällä Pluspisteessä. Teemapäivänä kondomiajokorttia ajamaan Maailman aids-päivänä 1.12. Punaisen Ristin vapaaehtoiset järjestävät kondomiajokorttitempauksia ympäri Suomea. Kondomiajokortti on erityisesti nuorten seksuaaliterveysvalistukseen soveltuva toiminnallinen ja puhutteleva menetelmä välittää tietoa vastuullisesta seksikäyttäytymisestä ja turvaseksin merkityksestä. Kondomiajokorttitempaus muistuttaa kondomin käytön tärkeydestä ja jokaisen vastuusta suojautua. Lisätietoja: Punaisen Ristin hiv/aids –työn koordinaattori Mika Hyrynen, puh. 0400 681 295 Maailman aids-päivän tapahtumia tiistaina 1.12. Helsinki Eduskuntatalon portailla kynttilätapahtuma, alkaen klo 17-21 Järjestäjä: Positiiviset ry ja Punainen Risti Turku/Åbo 1.12 Kl. 18-20, Kåren, Tavastgatan 22, Kondomkörkort. Röda Korset, Åbo svenska avdelning. Tampere 1.12. klo 16.00 Koskikeskus, kondomiajokorttitempaus Järjestäjä: Punainen Risti, Hämeen Piiri Jyväskylä 1.12. klo 10.00, Normaalikoulu, kondomiajokorttitempaus Järjestäjä: Punainen Risti, Pluspiste 1.12. klo 15.00–18.00, Kävelykatu, Katutapahtuma, kondomien jakoa ja hiv-ehkäisyvalistusta Järjestäjä: Punainen Risti, Pluspiste Kuopio 1.12. klo 10–13 Kuopion yliopiston infopiste, kondomien jakoa ja ehkäisyvalistusta opiskelijoille. 1.12. klo 16–20 Kuopion pluspiste, Kauppakatu 35, avoimet ovet klo 16–20, tarjolla testausta, tietoa ja materiaalia. Järjestäjä: Punainen Risti Lahti 1.12. klo 16.00 Kauppakeskus Trio, Katutapahtuma Järjestäjä: Punainen Risti, Lahden osasto Mariehamn 1.12 Kl. 11-13 samt 14-16, Torgatan, tänds ljus samt delas ut broschyren "HIV SYNS BARA I TEST" + kondom + red ribbon reflex. Röda Korset, Ålands distrikt 1.12 Kl 11- Några Caféer i Mariehamn, "kondom till kaffet" kampanj! Roda Korsets frivilliga delar ut en broschyr med en kondom. Pargas 1.12 Kl. 18 – 20, Åbolands Yrkesinstitut (gymnastiksalen), Vapparvägen. Röda Korset, Pargas avdelning ordnar kondomkörkortsjippo i samarbete med ÅYI. Siilinjärvi 1.12. klo 10–14 Ahmon ja Suininlahden kouluilla, kondomiajokorttitempaukset ja tiedotusta aiheeseen liittyen Järjestäjä: Punainen Risti, Siilinjärven osasto 1.12. Klo 17.00 Kunnanviraston valtuustosali, yleisötilaisuus päihdetyöstä ja tartuntataudeista Järjestäjä: Punainen Risti Vaasa 1.12.2008 kl. 09.00-16.00, Åbo Akademi, Academill, Strandgatan 2, Vasa Symposium nr 6, " Människa i kris", Röda Korset Österbottens svenska distrikt