Nuoret osoittavat mieltä sodan uhrien puolesta

Punaisen Ristin vapaaehtoiset nuoret järjestävät hiljaisia mielenilmauksia eri puolella Suomea perjantaina 7.5. Punainen Risti järjestää tapahtuman vuosittain yhteistyössä yläkoulujen ja lukioiden kanssa. Tänä vuonna mielenilmauksia järjestetään muun muassa Vaasassa, Jyväskylässä, Turussa, Oulussa, Suomussalmella, Espoossa, Torniossa, Maarianhaminassa, Toijalassa ja Riihimäellä. Hiljainen mielenilmaus on tapahtuma, jossa nuoret asettuvat isossa ryhmässä maahan makaamaan kymmenen minuutin ajaksi. Suurin osa osallistujista on omissa siviilivaatteissaan, mutta muutamat nuoret ovat pukeutuneet sotilaiksi. Tällä halutaan viestittää, kuinka suuri joukko sodan uhreista on tänä päivänä siivilejä. Nykyään sodissa saa surmansa jopa kymmenen siviiliä yhtä kuollutta sotilasta kohti. Sodan uhreilla on oikeus saada apua Mielenilmaus ei ole sodanvastainen mielenosoitus vaan tapahtuma, jonka avulla halutaan muistuttaa, että sodassakin on säännöt ja niiden tarkoitus on suojella siviilejä. Sodan uhreilla on oikeus saada apua ja Punaisella Ristillä on ainutlaatuinen mandaatti toimia sodan keskellä uhreja auttavana järjestönä. Mielenilmauksen kautta muistutetaan nuoria, että Punaisen Ristin kautta sodan uhreja voi auttaa myös Suomesta käsin. Vapaaehtoistyön merkitys on nyky-yhteiskunnassa yhä suurempi. Hiljaisen mielenilmaisun myötä nuoret saavat olla osallisena vaikuttamistyössä ja pääsevät tutustumaan vapaaehtoistoimintaan. Punainen Risti on jakanut mielenilmauksia järjestäville kouluille tukimateriaalia, johon kuuluu muun muassa humanitaarista oikeutta ja avustustoimintaa koskevia lyhytelokuvia. Kouluille on toimitettu myös ”Sodassakin on säännöt” -oppimateriaali. Mielenilmauksen ohjeistus on tehty niin, että sen voi järjestää täysin itsenäisesti tai yhteistyössä Punaisen Ristin kanssa. Mielenilmauksia järjestetään perjantaina 7.5. seuraavilla paikkakunnilla: Vaasa, Kävelykatu klo 16. Jyväskylä, Kompassi klo 12. Turku, kävelykatu klo 16.30 (Yliopiston- ja Kristiinankadun kulma). Oulu, tori klo 15. Suomussalmen lukio klo 12. Espoo, Kauppakeskus lippulaiva klo 12. Tornio, Kävelykatu klo 17 Maarianhamina, keskusta klo 12. (huom. 8.5.) Toijala, tori klo 17. Riihimäki, Karan yläkoulu klo 12. Lisätietoja: www.punainenristi.fi www.punainenristi.fi/koulusivut Humanitaarisen oikeuden harjoittelija Martina Björklund, 09 1293 391, 040 486 9322, spr.humanitaarinenoikeus@punainenristi.fi 6.5.2010