Omaishoitajien Juttuluuri on avoinna myös kesällä

Suomen Punaisen Ristin ylläpitämä puhelinpalvelu antaa omaishoitajille mahdollisuuden puhua arjen vaikeuksista tai muista mieltä askarruttavista asioista kodin ulkopuolisen henkilön kanssa.

Omaishoitajien Juttuluuri on kaikille omaistaan tai läheistään hoitaville tarkoitettu puhelinpalvelu. Juttuluurissa päivystää 11 koulutettua vapaaehtoista, joiden kanssa omaishoitaja voi keskustella arjen suurista ja pienistä huolista. Niitä voivat olla esimerkiksi yksinäisyys, huolten aiheuttama unettomuus, turvattomuus, väkivallan kokeminen tai läheisen menettäminen.

Puheluihin vastaavat vapaaehtoiset ovat vaitiolovelvollisia, ja palveluun voi soittaa nimettömänä. Juttuluuri päivystää joka torstai klo 13–15 numerossa 0203 88100. Päivystys jatkuu kesän läpi.

Juttuluuri avattiin maaliskuussa 2015, ja siihen on tullut puheluita esimerkiksi Itä- ja Pohjois-Suomesta.

– Soittajat ovat halunneet puhua yleisesti hoitotilanteesta tai esimerkiksi oman roolin muutoksesta tyttärestä tai puolisosta omaishoitajaksi, kertoo omaishoitajien tukitoiminnan suunnittelija Siina Lepola.

Omaishoitajuus tuo perheeseen haasteita, joiden vuoksi tunteet, arjen aikataulut sekä sukulaisuus- ja ystävyyssuhteet joutuvat koetukselle. Puheluista on kuulunut kiitollisuus ja hyvä mieli. Juttuluuri on antanut soittajalle mahdollisuuden purkaa mieltään kodin ulkopuolisen henkilön kanssa.

Suomen Punainen Risti on tukenut omaishoitajia jo 21 vuoden ajan. Monipuolista ja ympärivuotista toimintaa järjestetään yli 60 paikkakunnalla. Omaishoitajille järjestetään muun muassa vertaistukea, virkistystä, koulutusta, ohjausta, neuvontaa ja hyvinvointileirejä.

Juttuluuri palvelu päivystää koko kesän ajan. Vapaaehtoiset vastaavat puheluihin torstaisin kello 13–15 numerossa 0203 88100. Palvelu on suomeksi. Puhelun hinta: lankapuhelimesta 0,08 € + 0,07 €/min ja matkapuhelimesta 0,08 € + 0,2 €/min

Lue lisää Punaisen Ristin omaishoitajille suunnatusta toiminnasta: www.omaishoito.fi

Omaishoitajien tukitoiminnan Satakunnan piirin aluetyöntekijä Birgitta Valli, puhelin: 040 861 0748