Omaishoitajille uusi turvakortti onnettomuuksien varalle

Punainen Risti on lisännyt turvatuotteiden valikoimaansa omaishoitajan turvakortin. Turvakorttiin kirjoitetaan yhteystiedot sille henkilölle, johon otetaan yhteyttä, jos omaishoitajalle sattuu jotain. Näin kotona hoidettava saa apua mahdollisimman nopeasti, eikä jää ilman huolenpitoa.

- Ajatus kortista lähti erään omaishoitajan aloitteesta. Hän oli huolestunut tilanteesta, että kukaan ei tiedä kotona olevasta toimintakyvyttömästä hoidettavasta, kertoo omaishoidon koordinaattori Sisko Aalto Punaisesta Rististä.

Tarkoitus on, että kortti on käyttäjällään näkyvästi esillä. Punaiseen kaulanauhaan ripustettu ja muovitaskuun sijoitettu kortti on havaittavissa helposti onnettomuustilanteessa. Kortti on pankkikortin kokoinen ja sitä voi säilyttää myös lompakossa. Kort­tia on saatavana Punaisen Ristin verkko­kaupasta www.punaisenristinkauppa.fi hintaan 6 €/kpl.

Omaishoitajakortin käytön lisäksi Punainen Risti suosittelee, että potilastietojärjestelmissä esimerkiksi terveyskeskuksessa ja kunnan kotihoidolla on tieto omaishoitotilanteesta.

Lisätietoa: Omaishoidon koordinaattori Sisko Aalto, Suomen Punainen Risti, puh. 0400 815 518