Operaatio Nälkäpäivä toi auttajien sukupolvet yhteen

Torstaista lauantaihin järjestetty Suomen Punaisen Ristin Operaatio Nälkäpäivä –keräys tuotti tänä syksynä arviolta 2,4 miljoonaa euroa. Erityisesti pienemmillä paikkakunnilla operaatio innosti mukaan runsaasti uusia vapaaehtoisia. – Tänä vuonna olemme hyvin iloisia nuorten ja nuorten aikuisten osallistumisesta keräykseen. Kokeneiden kerääjiemme avuksi saimme tänä syksynä mukaan satoja uusia ja innokkaita nuoria, iloitsee Suomen Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Tuula Colliander. Nuoret lahjoittivat sekä aikaansa että rahaansa. – Oli hienoa huomata, kuinka esimerkiksi nuoret aikuiset haluavat auttaa vähästäänkin ja kuinka yläkouluikäiset nuoret ovat ottaneet keräämisen omakseen, Colliander jatkaa. - Innokkaimpia auttajia vaikuttavat olevan nuoret sekä hiukan iäkkäämmät ihmiset. Taloudellisesti vaikeina aikoina avun tarve kuitenkin kasvaa entisestään, joten tarvitsemme yhä useamman mukaan auttamisen ketjuun, Colliander pohtii. Taantuma ei hillitse auttamishaluja Colliander ei usko, että taloustaantuma olisi vaikuttanut kielteisesti ihmisten haluun auttaa. – Laman keskelläkin ihmiset haluavat olla mukana auttamassa. Vaikka lahjoittaminen ei olisikaan taloudellisesti mahdollista, haluavat ihmiset auttaa lahjoittamalla aikaansa. Vapaaehtoistoimintaan osallistuminen kiinnosti keräyksen aikana aiempia vuosia enemmän, Colliander kertoo. – Haluan kiittää sydämestäni jokaista keräykseen osallistunutta, niin kerääjää kuin lahjoittajaakin. Ilman heitä emme voisi auttaa. Viime vuonna Operaatio Nälkäpäivä tuotti Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon yhteensä 2,6 miljoonaa euroa. Tämän vuoden Operaatio Nälkäpäivän lopullinen tulos täsmentyy syksyn aikana. Lisätietoja: Varainhankintapäällikkö Tuula Colliander, Suomen Punainen Risti, tuula.colliander@punainenristi.fi, puh. 09 129 3329, 040 575 3626