Operaatio Nälkäpäivä toi katastrofirahastoon 2,5 miljoonaa euroa

Suomen Punaisen Ristin viime viikolla järjestämä Operaatio Nälkäpäivä -keräys tuotti arviolta 2,5 miljoonaa euroa. Keräyksen toteuttivat tuhannet vapaaehtoiset ympäri Suomen.

- Tulos näyttää asettuvan viime vuoden tasolle, sillä viime syksynä Operaatio Nälkäpäivä tuotti 2,5 miljoonaa euroa, sanoo Punaisen Ristin kampanjapäällikkö Tuula Colliander.

- Lopullisen tuloksen saamme lähiviikkoina, kun kaikki koulujen ja yritysten keräykset on tilitetty, Colliander jatkaa.

Tänä vuonna Operaatio Nälkäpäivä toi esiin nopean auttamisen merkityksen. Aiheesta saatiin keräyksen alla valitettava esimerkki, kun 11 ihmistä menehtyi Kauhajoella ampumavälikohtauksessa. Vuosittain toteutettavalla Operaatio Nälkäpäivällä Suomen Punaisen Ristin katastrofirahastoon kerätään varoja, joita ei ennalta sidota tiettyyn avustuskohteeseen. Näin rahoilla voidaan auttaa hädänalaisia heti tarpeen tullen, sekä Suomessa että ulkomailla.

Esimerkiksi Kauhajoella henkisen tuen järjestämiseen liittyviä kustannuksia katetaan katastrofirahastoon saaduilla keräysvaroilla. Ampumavälikohtauksen järkyttämiä ihmisiä on ollut tukemassa 150 koulutettua Punaisen Ristin vapaaehtoista ja 17 psykologia Punaisen Ristin valmiusryhmästä. Viime vuonna lahjoitusvaroja käytettiin kotimaassa 430 000 euroa.

Yleensä apua tarvitaan eniten ulkomailla, siksi myös valtaosa katastrofirahaston varoista käytetään kansainväliseen apuun. Nopeaa katastrofiapua tarvitaan maailmalla aiempaa enemmän. ilmaston muuttuminen on kasvattanut katastrofien mittasuhteita, ja ruoan kallistuminen on lisännyt nälkää jo ennestään heikkojen ihmisten keskuudessa.

Suomen Punainen Risti kiittää kaikkia keräykseen osallistuneita – kerääjiä, lahjoittajia ja keräyksen järjestäneitä vapaaehtoisia.

www.punainenristi.fi

Kampanjapäällikkö Tuula Colliander, Suomen Punainen Risti, puh. (09) 1293 329, 040 575 3626
etunimi.sukunimi@punainenristi.fi