Päihderiippuvaiset – keitä he ovat? Nuoria, aikuisia ja vanhuksia.

Suomen Punaisen Ristin päihdetyön 10-vuotisseminaari järjestetään perjantaina 3.9. Silja Symphonylla Helsingissä

- Päihdetyön kenttä on moninainen. Punaisen Ristin päihdetyön vapaaehtoiset kohtaavat iältään, taustoiltaan, käyttökulttuureiltaan ja ajatuksiltaan hyvin monenlaisia käyttäjiä, sanoo Punaisen Ristin päihdetyön suunnittelija Kati Laitila.

Punaisen Ristin seminaariin on kutsuttu puhumaan päihderiippuvuuteen lukuisista eri näkökulmista perehtyneitä asiantuntijoita otsikolla ”Kun kohtaamme päihteiden käyttäjän, kenet kohtaamme?”.

Vapaaehtoiset puuttuvia palveluita paikkaamassa

- Kesällä palveluiden huono saatavuus korostuu viranomaistahojen lomien aikana. Juuri silloin päihteitä käytetään eniten ja apua tarvittaisiin eniten. Kesätapahtumissa päivystävät päihdetyön vapaaehtoiset joutuvat kohtaamaan tilanteita, joita vapaaehtoisvoimin ei tulisi hoitaa edes loma-aikana ilman viranomaistukea, Laitila jatkaa.

Seminaarin ohjelma:

11:00 Tervetuloa, ovet aukeavat

11:30 Avaussanat, Kati Laitila, päihdetyön suunnittelija, Suomen Punainen Risti

11.45 Suomen Punaisen Ristin tervehdys, Erkki Liikanen, hallituksen puheenjohtaja, Suomen Punainen Risti

12:00 Kansanedustajan näkökulma päihdekäyttöön, Inkeri Kerola, eduskunnan Sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja

12:45 Viihdekäytön kohtaaminen, Mikko Salasuo, dosentti, VTT

13:30 Pitkän linjan käyttäjän kohtaaminen, Jarmo Palomäki, toiminnanjohtaja, Suoja-Pirtti ry

14:15 Kahvitarjoilu

14:45 Nuorten päihdekäyttö - mikä on normaalia?, Riittakerttu Kaltiala-Heino, nuorisopsykiatrian professori

15:30 Nopean viestinnän verkoston ja kesän 2010 terveiset, Piia Tuononen, päihdetyön vapaaehtoinen, Suomen Punainen Risti

15:45 Päätössanat, Kati Laitila, päihdetyön suunnittelija, Suomen Punainen Risti

Seminaari järjestetään Olympiaterminaalille ankkuroidussa Silja Symphonyssa, Atlantis palacen tiloissa klo 11-16 eli ennen kuin laiva lähtee Tukholmaan. Toimittajat pääsevät laivaan ja seminaariin ilmoittumalla etukäteen Punaisen Ristin päihdetyön suunnittelija Kati Laitilalle, puh. 040 589 5778.