Pullonpalautusarpajaisilla tukea nuorille Punaisen Ristin kautta

Pullonpalautusarpajaiset laajenee kaikkiin Lidlin 140 myymälään. Palautusarpajaisiin voi osallistua 1.12. alkaen 128 myymälässä, ja loput myymälät tulevat arpajaisten piiriin ensi vuoden maaliskuun kuluessa.

Tuotot ohjataan Suomen Punaisen Ristin kautta Nuorten turvataloille sekä nuorisotoimintaan useille paikkakunnille.

Pullonpalautusarpajaisissa kaupan asiakas voi osallistua arpajaisiin pullonpalautuksen yhteydessä. Hän voi valita palautusautomaatilla, ottaako hän pullopantit rahana vai käyttääkö hän panttiarvonsa palautusarpajaisiin. Automaatilla saa heti tiedon arvonnan tuloksesta.

-Laajennamme arpajaiset kattamaan kaikki Suomen myymälämme, sillä se on osoittautunut toimivaksi varainhankinnan tavaksi. Asiakkaamme suhtautuvat palautusarpajaisiin hyvin myönteisesti ja kokevat sen helpoksi tavaksi osallistua avustustyöhön, sanoo Lidl Suomen toimitusjohtaja Lauri Sipponen.

Turvataloista apua nuorille ja perheille

Pullonpalautusarpajaisista kertyvät tuotot ohjataan Punaisen Ristin ylläpitämien Nuorten turvatalojen toimintaan. Talot on tarkoitettu 12–19-vuotiaille nuorille ja heidän perheilleen. Niiden tarjoamat palvelut ovat ilmaisia ja niistä saa neuvonnan lisäksi myös väliaikaisen yösijan. Turvatalot ovat Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Turussa ja Tampereella.

-Nuorten palveluihin on yhä enemmän tarvetta. Arpajaisilla kertyviä tuottoja käytämme myös nuorten tukemiseen useilla paikkakunnilla, sanoo Suomen Punaisen Ristin varainhankintapäällikkö Tuula Colliander.

Pääpalkintona henkilöauto

-Tavoitteenamme on hankkia pullonpalautusarpajaisilla kolmen vuoden sisällä yli miljoona euroa vuodessa avustustoimintaan, kertoo Parpan toimitusjohtaja Marko Aaltio. -Olemme myös kolminkertaistaneet palkintojen määrän.

Pääpalkintona on 30 000 euron henkilöauto ja palkintojen arvo on yhteensä puoli miljoonaa euroa. Arpajaispainike tulee 295 Lidlin palautusautomaattiin maaliskuun loppuun mennessä.

Arpajaisten tuotosta vähintään 35 prosenttia palautuu palkintoina asiakkaille. Puolet nettotuotosta tuloutetaan Punaiselle Ristille ja loput varat käytetään arpajaisten järjestämiseen ja muun muassa automaattien päivittämiseen.

Tuula Colliander, varainhankintapäällikkö, Suomen Punainen Risti, puh. 020 701 2190, tuula.colliander@punainenristi.fi

Lauri Sipponen, toimitusjohtaja, Lidl Suomi Ky, puh. 09 2345 6779, media@lidl.fi

Marko Aaltio, toimitusjohtaja, Parpa Oy, puh. 0400 473 490, marko.aaltio@parpa.fi

Yrjö Aaltonen, hallituksen puheenjohtaja, Parpa Oy, puh. 0500 688 352, yrjo.aaltonen@parpa.fi