Punainen Risti: Rasistinen keskustelu vaikuttaa lapsiin ja nuoriin

Rasisminvastainen viikko 15.-21.3.2010 Suomen Punainen Risti on huolissaan maahanmuuttokeskustelun kärjistymisestä. Uudet säh-köiset viestintäkanavat tarjoavat pienelle vähemmistölle helpon mahdollisuuden levittää ra-sistisia ja aggressiivisia mielipiteitä ja jopa uhkailuja. Kun nämä uhkaukset poimitaan valta-mediaan, ne saavat kohtuuttomat mittasuhteet ja kärjistävät entisestään suomalaisten asen-teita. – Suomen Punainen Risti tuomitsee julkisuudessa esitetyt rasistiset mielipiteet ja uhkaukset. Niillä ei ole mitään tekemistä maahanmuuttokeskustelun kanssa, eivätkä ne kuulu suomalai-seen keskustelukulttuuriin. Nyt tarvitaankin toimenpiteitä, joiden avulla täysin lainvastainen toiminta saadaan loppumaan, sanoo Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula. Järjestön mukaan Suomessa tarvitaan nyt ennen kaikkea rakentavaa keskustelua ja rasismin selkeästi tuomitsevia kannanottoja sekä keskustelunavauksia. Lisäksi tarvitaan avoimia koh-taamispaikkoja, joissa kaikenlaiset ihmiset voivat keskustella ja toimia yhdessä. Esimerkiksi Punaisen Ristin vapaaehtoiset ja vastaanottokeskusten asukkaat järjestävät yhteisiä tapah-tumia ja kerhoja. Nuoret toivovat rasisminvastaista toimintaa Rakentava keskustelu olisi erityisen tärkeää lasten ja nuorten kannalta. Lapset ja nuoret ovat turvattomia vihamielisten hyökkäysten edessä, ja omista rasismikokemuksista vaietaan her-kästi. – Tätä nykyä myös rasistisia aineksia sisältävä puhetapa on yllättäen hyväksytty tapa käydä maahanmuuttopoliittista keskustelua. Lapsiin ja nuoriin tämä vaikuttaa niin, että he ovat entistä enemmän silmätikkuina ja samaan aikaan rasismikokemuksista ei uskalleta kertoa, sanoo Nuorisotutkimusverkoston tutkija Veronika Honkasalo. Honkasalo on tutkinut, kuinka nuorisotyössä huomioidaan nuorten erityistarpeet sukupuoleen ja etniseen taustaan liittyen ja miten nuorisotyössä edistetään sekä tasa-arvoa että moni-kulttuurisuutta. Rasismin suhteen kasvatusalan ammattilaisten ja nuorten välillä on nähtävissä selkeä sukupolviero. – Aikuiset puhuisivat mieluummin suvaitsevaisuudesta ja kokevat rasismin käsittelemisen hankalaksi. Nuoret taas toivovat rasisminvastaista toimintaa. He kaipaavat sitä, että koke-musten purkamiselle raivataan tilaa niin kuntien kuin yhteisöjen nuorisotyössä, Honkasalo kertoo. Tee ympäristöteko, luovu tällä viikolla ennakkoluuloistasi Rasisminvastaisella viikolla 15.–21.3.2010 Punainen Risti muistuttaa ennakkoluulojen olevan ongelmajätettä ja tarjoaa keinon luopua niistä. Viikon aikana Punaisen Ristin vapaaehtoiset ympäri Suomea pyytävät ihmisiä kirjoittamaan paperille etnisiä ryhmiä kohtaan tuntemiaan ennakkoluuloja, joista he ovat valmiita luopumaan. Näitä ei lueta, vaan ne päätyvät ongel-majäteroskikseen ja lopulta tuhotaan. Ennakkoluuloistaan luopumalla jokainen voi olla mukana rakentamassa moniarvoista ja ympäristöltään ystävällistä Suomea. Rasisminvastaisen kampanjan päätapahtuma järjestetään Helsingissä Narinkkatorilla lauan-taina 20.3.2010 kello 12–16. Lavalle astuu monipuolinen joukko eturivin muusikoita, julki-suuden henkilöitä ja nuorisoryhmiä, jotka haluavat antaa oman panoksensa rasisminvastai-seen työhön. Tapahtumassa esiintyvät muun muassa kansainvälisen läpimurron kynnyksellä oleva Deep Insight, ska-yhtye The Valkyrians, suosiota niittänyt punk-yhtye Pertti Kurikan Nimi-päivät, Jos rakastat – elokuvan päätähdet Elli Vallinoja ja Chike Ohanwe sekä nuoriso-ryhmiä. Puheenvuoron pitävät maahanmuuttoministeri Astrid Thors, vuoden pakolaisnainen Nasima Razmyar, jalkapallotähdet Aki Riihilahti ja Mohamed “Medo” Kamara sekä Big Brotherista tutut Aso ja Kätlin. Lisäksi tapahtumassa rakennetaan yhteisötaideteos ja napsitaan rasisminvastaisella julistuksella varustettuja kaverikuvia. Rasisminvastaisella viikolla järjestetään myös keskustelutilaisuuksia ja monikulttuurisia ta-pahtumia ympäri Suomea, kuten nuorten paneelikeskustelu Oulussa ja monikulttuurinen jal-kapallo-ottelu Kouvolassa. Joensuussa on mahdollisuus tutustua Kontioniemen vastaanotto-keskukseen, jossa vietetään 1-vuotissyntymäpäiviä. Kaikki Punaisen Ristin tapahtumat löyty-vät kampanjasivuilta www.luovuennakkoluuloistasi.fi. Lisätietoja: Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, puh. 040 838 8919 Punaisen Ristin monikulttuurisuustyön suunnittelija, kampanjan koordinaattori Marisel Soto Godoy, puh. 09 129 3219 ja 040 824 5515 Punaisen Ristin maahanmuuttajaohjelman kehittämispäällikkö Johanna Matikainen. puh. 040 576 5562 Tutkija Veronika Honkasalo, puh. 040 555 9409 Lisätietoja kampanjasta ja rasisminvastaisen viikon tapahtumat: www.luovuennakkoluuloistasi.fi www.punainenristi.fi