Punainen Risti haastaa: Uskalla olla ystävä myös hänelle, jolla ei ole ystäviä!

Punainen Risti on huolestunut nuorten yksinäisyydestä.

Erityisesti koulukiusaaminen johtaa nuorten eristäytymiseen, yksinäisyyteen ja masennukseen. Tämä näkyy Punaisen Ristin Nuorten turvataloissa, joissa asiakkaina olevat nuoret kertovat taustoistaan.

- Monet asiakkainamme olevat nuoret kertovat tulleensa kiusatuiksi. Se on heikentänyt heidän itsetuntoaan ja varmuuttaan toimia sosiaalisissa tilanteissa. Kiusaaminen vaikuttaa myös nuoren tulevaisuutta koskeviin päätöksiin. Se vaikuttaa taitoihin luoda ja ylläpitää ystävyyssuhteita, hankaloittaa koulunkäyntiä ja joskus se vaikuttaa jopa uravalintojen tekemiseen,  sanoo Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen johtaja Erja Anttila.

- Toisinaan vanhemmat tai joku koulusta ottaa yhteyttä meihin, kun nuori on muuttunut hiljaiseksi ja jää pois koulusta tai harrastuksista. Usein ongelmien taustalla on kiusaamista, Anttila jatkaa.

Haastamme rohkeimmat puolustamaan heikoimpia

- Toivomme, että jokainen kysyisi itseltään, voisinko minä olla juuri se, joka uskaltaa puolustaa rohkeasti häntä, jonka muut sulkevat ulkopuoliseksi, sanoo Punaisen Ristin kotimaan avun suunnittelija Anita Hartikka.

Punainen Risti vetoaa myös päättäjiin, sillä lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen on saatava nopeasti tehostusta.

- Perheitä ei saa jättää yksin ongelmien kanssa. Tarjolla tulee olla matalan kynnyksen ammatillista apua ja ennaltaehkäisevää perhetyötä, Hartikka jatkaa.

Punaisen Ristin ystävätoiminta laajenee myös nuoriin

Ystävätoiminnassa on tällä hetkellä mukana noin 9 000 vapaaehtoista. Perinteisesti ystävänä toimiminen on tarkoittanut yksinäisen vanhuksen luona vierailemista, mutta viime vuosina ystävätoiminta on laajentunut. Ikääntyneet ihmiset ovat edelleen ystävätoiminnan suurin asiakasryhmä. Lisäksi vapaaehtoiset järjestävät ryhmätoimintaa mm. maahanmuuttajille ja nuorille.

- Olemme alkaneet välittää entistä enemmän nuoria vapaaehtoisia ystäviä nuorille yksinäisille. Kutsumme kaikkialla Suomessa uusia nuoria mukaan, Hartikka jatkaa.

Tapiola-ryhmä tukee ystävätoimintaa

Punaisen Ristin ystävätoiminnan pääyhteistyökumppani Tapiola on tukenut toimintaa vuodesta 2006. Tapiolan ja Punaisen Ristin yhteistyö alkoi jo vuonna 2002 nuorten turvatalojen tukemisena. Pitkäjänteinen yhteistyö ystävätoiminnassa toteuttaa monella tavalla Tapiolan vastuullisuuslupauksia asiakkaille ja yhteiskunnalle. Vapaaehtoisen ystävyyden tukeminen ja erityisesti työ nuorten parissa on yhteiskunnallisesti merkittävää.

- Nuorten syrjäytymisen ehkäiseminen on erittäin tärkeää, ja sen vaikutukset ovat kauaskantoiset. Tukemalla nuorten kasvamista hyvään aikuisuuteen teemme samalla työtä paremman yhteiskunnan hyväksi. Toisesta välittäminen ja arjen tukeminen on meille tapa ilmentää Tapiolan keskinäisyyttä ja yhteisöllisyyttä, sanoo Satu Huber Eläke-Tapiolan toimitusjohtaja.

Ystävänpäivänä tapahtumia ja nettipäivystystä

Punaisen Ristin paikallisosastot eri puolilla Suomea järjestävät ystävänpäivänä Iloa ystävyydestä –tapahtumia, joissa kerrotaan oman paikkakunnan ystävätoiminnasta ja kutsutaan uusia ihmisiä mukaan. Lisäksi helmikuun aikana alkaa ystävätoiminnan kursseja kaikkialla Suomessa.

Tiistaina 14.2. klo 18-20 Nuorten turvatalojen vapaaehtoiset päivystävät nuorten keskustelukanavalla teemalla ”ystävyys” osoitteessa www.tukinet.net.

www.oleystava.fi

Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen johtaja Erja Anttila, puh. 040 528 1367