Punainen Risti ja Land Rover: Vettä ja terveyttä Tadzhikistaniin

Suomen Punainen Risti ja Land Rover aloittavat yhteistyön. Tavoitteena on saada puhdasta vettä ja nykyistä parempaa terveyttä 24 000 ihmiselle Tadzhikistanissa, Keski-Aasian köyhimmässä maassa.

Puhdasta vettä saa vain puolet Tadzhikistanin maaseudun asukkaista ja kouluista. Tarpeita on myös tiedon jakamiseen hyvästä hygieniasta sekä tuberkuloosin ja hengitysteiden tulehdusten ehkäisystä. Lisää osaamista tarvitaan myös äideille raskausajan ja turvallisen synnytyksen hoitoon.

Opastusta naisille ja lapsille

Land Roverin ja Suomen Punaisen Ristin tukema projekti alkaa vuoristoisessa Rashtin laaksossa, Tadzhikistanin keskiosassa. Työn tekevät paikalliset vapaaehtoiset yhteistyössä koulujen ja viranomaisten kanssa. Suomen Punaisella Ristillä on yksi avustustyöntekijä maassa.

Puhdasta vettä saadaan rakentamalla uusia vesijohtoja ja pumppuasemia. Hygieniaa kohennetaan pesupaikkojen ja käymälöiden korjauksilla.

Tärkeintä on kuitenkin ihmisten opastus. Vapaaehtoiset vaikuttavat koulujen kautta ja säännöllisillä kotikäynneillä.

– Perheiden hyvinvointi on pitkälti naisten vastuulla, sillä monet miehet ovat joutuneet lähtemään etsimään työtä esimerkiksi Venäjältä. Kylät ovat hankalien vuoriteiden takana, joten ne elävät omillaan. Siksi ennaltaehkäisy on elintärkeää, kertoo Suomen Punaisen Ristin terveydenhuollon neuvonantaja Tiina Saarikoski, joka kävi äskettäin Tadzhikistanissa.

Land Rover toimittaa projektiin soveltuvaa autokalustoa ja tekee myös paikallista yhteistyötä Suomen Punaisen Ristin kanssa.

Vuoteen 2018 mennessä Land Rover ja Punainen Risti tekevät maailmanlaajuista ja aktiivista yhteistyötä. Yhteistyön tavoitteena on parantaa miljoonan ihmisen elämää ja vahvistaa eri yhteisöjä hyödyntämällä organisaatioiden asiantuntemusta, valmiuksia ja tavoittamiskykyä.

Maailman vesipäivää vietetään 22.3, ja tänä vuonna teemana on kestävä kehitys. Punainen Risti muistuttaa perusasioiden tärkeydestä. Puhdas vesi ja kunnollinen hygienia torjuvat tauteja.

Suomen Punaisen Ristin terveydenhuollon neuvonantaja Tiina Saarikoski, puh. 020 701 2077
Land Rover Suomi, tuote- ja PR-päällikkö Pasi Pönkänen, puh. 050 568 5827

Punainen Risti ja Punainen Puolikuu Tadzhikistanissa: www.punainenristi.fi/node/3989/tadzhikistan