Punainen Risti jakaa ensiavun huomionosoituksia ansioituneille pelastajille Tampereella

Punainen Risti antaa ensiavun huomionosoituksen neljälle taitavalle elvyttäjälle Tampereella.

Huomionosoitus myönnetään Pekka Kososelle, Mikko Lammelle, Rene Lehtoselle ja Voitto Pokille, jotka elvyttivät tajunnan menettäneen pelikaverinsa kesken jalkapallo-ottelun viime vuoden syyskuussa. Yhdelle pelaajista sattui sydänpysähdys kesken pelin, ja pelikaverit ryhtyivät heti elvyttämään häntä.

- Sekä ambulanssimiesten että lääkäreiden mielestä heti annetulla elvytyksellä oli ratkaiseva merkitys siihen, että olen selviytynyt ennalleen, kiittelee Rami.

Autettu pelaaja toivoo, että huomionosoitusten johdosta ihmisillä olisi matalampi kynnys antaa elvytystä. Pelikaverit olivat antaneet aikaisemmin elvytystä vain nukelle ensiapukurssilla.

Pysähdy auttamaan

Maailman ensiapupäivänä 14.9. Punainen Risti haluaa muistuttaa, että kaikki voivat auttaa.

- Aina pitää pysähtyä auttamaan. Ei voi olla liian kiire tai miettiä ettei osaa. Taitoja voi opetella käymällä säännöllisesti ensiapukursseja tai ottaa ensiapu vaikkapa harrastukseksi liittymällä Punaisen Ristin ensiapuryhmään, muistuttaa ensiavun koulutussuunnittelija Mari Kaihovaara.

Suomessa Punaisen Ristin järjestämiin ensiapu­koulutuksiin osallistuu vuosittain yli 110 000 henkilöä. Koulutusta järjestetään mm. työpaikoilla, oppilaitoksissa ja harrastuspiireissä.

Kososen, Lammen, Lehtosen ja Pokin ensiavun huomionosoitukset jaetaan lauantaina 14.9. klo 13 Suomen Punaisen Ristin Hämeen piiritoimistossa, osoitteessa Rautatienkatu 17–19, 33100 Tampere. Tiedotusvälineiden edustajat ovat tervetulleita tilaisuuteen. Palkinnot jakavat Suomen Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Leena Kämäräinen, Punaisen Ristin Hämeen piirin hallituksen varapuheenjohtaja Eira Kähtävä ja Punaisen Ristin Hämeen piirin terveydenhuollon päällikkö Tuire Takanen. Lisäksi Punainen Risti myöntää kolme ensiavun huomionosoitusta Helsingissä 10.9.

Suomen Punainen Risti on jakanut ensiavun huomionosoituksia vuodesta 2004 lähtien.

Lisätiedot:

Punaisen Ristin Hämeen piirin terveydenhuollon päällikkö Tuire Takanen, puh. 040 589 5779

Punaisen Ristin kotimaan valmiustoiminnan päällikkö Leena Kämäräinen, puh. 0400 702 847