Punainen Risti järjestää ensimmäisen valtakunnallisen valmiusharjoituksen

Punainen Risti järjestää valtakunnallisen Sydäntalvi-valmiusharjoituksen 16. helmikuuta. Punainen Risti harjoittelee toimintavalmiuttaan mahdollista talvimyrskyä varten. Vapaaehtoiset harjoittelevat sitä, miten toimittaisiin, jos poikkeuksellisen raju myrsky katkoisi sähkölinjoja, vaurioittaisi lämmönjakelua ja puhelinverkkoa koko maassa.

- Harjoitukselle on suuri tarve, sillä Suomessa on ollut tällaisia vakavia myrskyjä. Siksi harjoittelemme yhteistyötä viranomaisten ja yhteistyökumppaneiden kanssa normaaliolojen häiriötilanteessa. Samalla päivitämme paikalliset valmiussuunnitelmat, sanoo harjoitusta koordinoiva Punaisen Ristin Hämeen piirin valmiuspäällikkö Ari Saarinen.

Lämminhenkisiä tapahtumia
yli 200 paikkakunnalla

Sydäntalvi on Suomen Punaisen Ristin ensimmäinen valtakunnallinen valmiusharjoitus tässä laajuudessa. Siihen osallistuu Punaisen Ristin vapaaehtoisia yli 200 paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Sydäntalvessa harjoittelu tapahtuu leppoisan iltapäivätapahtuman lomassa. Vapaaehtoiset järjestävät iloisia Sydäntalvi-tilaisuuksia, joiden organisoiminen ja niistä raportoiminen on osa harjoitusta.

Useilla paikkakunnilla tapahtumat järjestetään palvelutaloissa tai vanhainkodeissa. Samalla kun vapaaehtoiset järjestävät vieraille ohjelmaa, he perehtyvät siihen, miten tosipaikan tullen he voisivat auttaa viranomaisia ihmisten evakuoinnissa ja tilannetiedon välittämisessä.

- Punainen Risti on perinteisesti järjestänyt lämminhenkisiä ystävänpäivän tapahtumia esimerkiksi juuri palvelutaloissa. Tänä vuonna vietämme ystävänpäivää kahden päivän viiveellä ja kutsumme ihmisiä mukaan Sydäntalven ohjelmallisiin ja iloisiin tilaisuuksiin, Saarinen sanoo.

Osa Sydäntalvi-tapahtumista järjestetään yhdessä paikassa, osaan tapahtumista liittyy lisäksi vieraiden kuljetus tapahtumapaikalle ja takaisin. Näin vapaaehtoiset harjoittelevat evakuoinnissa avustamista. Kaikki Sydäntalvi-tapahtumat ovat ohjelmallisia ja iloisia tilaisuuksia.

Sydäntalvi-tapahtumat järjestetään LähiTapiolan tuella. LähiTapiola on Suomen Punaisen Ristin pääyhteistyökumppani, ja se tukee Punaisen Ristin ystävätoimintaa.

Lisätietoa:

Tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen p. 040 838 8919