• Suomen Punainen Risti/

Punainen Risti käynnistää vapaaehtoistoiminnan teemavuoden Narinkkatorilla - tavoitteena vapaaehtoistoiminta koulujen opetussuunnitelmiin

EU:n vapaaehtoistoiminnan teemavuosi avautuu Punaisen Ristin osalta näyttävästi huomenna keskiviikkona Kampin Narinkkatorilla. HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulun opiskelijoiden ja Punaisen Ristin järjestämässä tapahtumassa tavoitellaan uuttaa maailmanennätystä, kun torille muodostetaan maailman suurin punainen risti ihmisistä.

Vapaaehtoistoiminnan teemavuoden avauksessa Punainen Risti haluaa nostaa esille vapaaehtoistoiminnan merkityksen yhteiskunnalle. Juuri julkaistun, kansainvälisen Punaisen Ristin toteuttaman tutkimuksen mukaan Punaisen Ristin vapaaehtoisten tekemän työn taloudellinen arvo on maailmanlaajuisesti yli 4,7 miljardia euroa vuodessa.

– Taloudellista arvoa tärkeämpiä ovat kuitenkin vapaaehtoistoiminnan vaikutukset ihmisten ja yhteisöjen hyvinvointiin. Vapaaehtoistoiminta tekee hyvää myös tekijälleen, korostaa Suomen Punaisen Ristin pääsihteeri Kristiina Kumpula.

Vapaaehtoistoiminnan arvostusta pyritään teemavuonna edistämään myös konkreettisin teoin. Yhdessä opiskelijoiden kanssa toteutettu tapahtuma tuo esiin Suomen Punaisen Ristin päätavoitteen vapaaehtoistoiminnan teemavuodelle.

– Usean järjestön yhteisenä päämääränä on saada vapaaehtoistoiminta osaksi koulujen ja oppilaitosten opetussuunnitelmaa, kertoo Kumpula.

– Opiskelijoiden toteuttama tapahtuma on hieno esimerkki siitä, mitä oppilaitosten ja järjestöjen yhteistyöllä parhaimmillaan saadaan aikaan. Opiskelijat löytävät projektin myötä erilaisia kansalaisvaikuttamisen tapoja, ja järjestöt saavat riveihinsä uusia, innostuneita vapaaehtoisia, Kumpula jatkaa.

Järjestöjen mukaan opetuksessa pitäisi tukea nuoria löytämään omat keinonsa vaikuttaa niin lähiyhteisössä kuin koko maailmassa. Vapaaehtoistoiminnan voiman tajuaminen auttaa ymmärtämään myös laajemmin yhteiskunnan rakenteita ja kansalaistoiminnan mahdollisuuksia, järjestöt toteavat. Tämä on Punaisen Ristin viesti myös opettajille suunnatuilla Educa-messuilla tänä viikonloppuna.

Järjestöjen vetoomus vapaaehtoistoiminnan lisäämisestä opetussuunnitelmiin luovutettiin opetusministeri Henna Virkkuselle 10.12.2010. Vetoomuksen ovat allekirjoittaneet Suomen Punainen Risti, Kansalaisareena ry, Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta, Kehitysyhteistyön palvelukeskus KEPA, Kerhokeskus – koulutyön tuki ry, Pelastakaa Lapset ry, Sosiaali- ja terveysturvan keskusliitto, SULASOL Suomen Laulajain ja Soittajain Liitto ry, Suomen luonnonsuojeluliitto, Suomen Lähetysseura, Suomen Mielenterveysseura, Suomen Nuorisoyhteistyö – Allianssi ry, Suomen Partiolaiset ry, Suomen Unicef, Vanhus- ja lähimmäispalvelun liitto ry ja Ystävyysseurojen Liitto ry.

Narinkkatorilla kiitetään vapaaehtoisia ja rekrytoidaan uusia

Narinkkatorin kaupunkitapahtuma alkaa keskiviikkona 26.1. klo 15.00, ja ennätysristi muodostetaan klo 15.30 alkaen. Voimassaoleva ristin muodostamisen maailmanennätys tehtiin viime vuonna Norjassa, jossa 935 ihmistä seisoi ristimuodostelmassa. Keskiviikon tavoitteena onkin muodostaa Narinkkatorille tuhannen ihmisen risti. Medisoft lahjoittaa Suomen Punaiselle Ristille euron jokaisesta ristimuodostelmaan osallistuneesta.

Tapahtuman käytännön järjestelyistä ja toteutuksesta vastaavat HAAGA-HELIAn opiskelijat, jotka toteuttavat tapahtuman markkinoinnin projektityönään.

Tapahtuman ohella Suomen Punaisen Ristin vapaaehtoiset esittelevät Narinkkatorilla erilaisia vapaaehtoistoiminnan muotoja. Heidän avulla pääsee tutustumaan esimerkiksi ystävä- ja ensiaputoimintaan. Torilla voi myös antaa rahallisen tukensa kotimaan vapaaehtoistoiminnalle lahjoittamalla Suomen Punaisen Ristin Hyväpäivä-keräyksen lippaisiin.

Tiedottaja Taina Keinänen, Suomen Punainen Risti, puh 020 701 2224