Punainen Risti muistuttaa auttamisen tärkeydestä Maailman ensiapupäivänä

Maailman ensiapupäivää vietetään 14.9.

Punaisen Ristin ja Punaisen Puolikuun kansainvälinen liitto on viettänyt maailman ensiapupäivää vuodesta 2000 lähtien syyskuun toisena lauantaina. Maailman ensiapupäivänä 14.9. Punainen Risti haluaa muistuttaa, että kaikki voivat auttaa.

- Aina pitää pysähtyä auttamaan. Ei voi olla liian kiire tai miettiä ettei osaa. Taitoja voi opetella käymällä säännöllisesti ensiapukursseja tai ottaa ensiapu vaikkapa harrastukseksi liittymällä Punaisen Ristin ensiapuryhmään, kertoo Suomen Punaisen Ristin ensiavun koulutussuunnittelija Mari Kaihovaara.

Suomessa Punaisen Ristin koulutusohjelmien mukaista ensiapukoulutusta saa noin 110 000 henkilöä vuodessa.

Ensiapu on kansalaistaito

Punainen Risti jakaa vuosittain Maailman ensiapupäivän aikaan ensiavun huomionosoituksia. Tiistaina 10.9. kolmelle taitavalle elvyttäjälle jaettiin ensiavun huomionosoitukset Vantaalla. Huomionosoitukset myönnettiin Hanna-Riikka Alasippolalle, Jari-Juhani Helakorvelle ja Sirja Ingalsuolle, jotka elvyttivät kesäkuussa kollegansa Hannu Kärkkäisen Sininauhaliiton koulutustilaisuudessa Helsingissä.

Lisäksi Punainen Risti myöntää neljä ensiavun huomionosoitusta Tampereella lauantaina 14.9. Pekka Kososelle, Mikko Lammelle, Rene Lehtoselle ja Voitto Pokille.

- Hädän hetkellä kuka tahansa ihminen tarvitsee apua nopeasti ja tehokkaasti. Se edellyttää osaamista ja uskallusta lähellä olevilta ihmisiltä. Ensiapu on kansalaistaito – jokaisen ihmisen perusvalmiuksiin kuuluva asia. Milloin tahansa, missä tahansa, kuka tahansa voi tarvita ja tarjota apua, muistuttaa Suomen Punaisen Ristin Helsingin ja Uudenmaan piirihallituksen puheenjohtaja Hannu Harri.

Pysähdy auttamaan

Elvytetty Hannu Kärkkäinen kiittää auttajiaan ripeästä avusta. - Lääkärit sanoivat, että minulle jäi lievä aivovamma. Mikäli minulle ei olisi annettu näin hyvää ja perusteellista elvytystä heti alusta alkaen, olisin voinut menehtyä tai vammat olisivat olleet huomattavasti pahemmat, Kärkkäinen kertoo. Kärkkäinen peräänkuuluttaa ihmisiä pysähtymään auttamaan, eikä epäröimään, että toimiiko oikein.

Lisätiedot:

Punaisen Ristin ensiavun koulutussuunnittelija Mari Kaihovaara, puh. 020 701 2170