Punainen Risti testaa evakuointisairaalaansa suurharjoituksessa

Suomen Punainen Risti tuo ensi viikolla evakuointisairaalansa Kittilän Leville osana kansainvälistä Barents Rescue –valmiusharjoitusta. Punainen Risti ja sen koordinoima Vapaaehtoinen pelastuspalvelu osallistuvat harjoitukseen yhteensä yli 200 henkilön voimin.

Punainen Risti ja Vapaaehtoinen pelastuspalvelu osallistuvat viranomaisten Barents Rescue -valmiusharjoitukseen, joka järjestetään Kittilän Levillä 28.9.–2.10. Harjoituksen tavoitteena on vahvistaa rajat ylittävää yhteistyötä laajoissa onnettomuus- ja häiriötilanteissa.

Punaisesta Rististä ja Vapaaehtoisesta pelastuspalvelusta osallistuu harjoitukseen yli 200 henkilöä. Mukana on vapaaehtoisia, työntekijöitä ja kansainvälisen henkilöreservin avustustyöntekijöitä.

Tiistaina 29.9. Kittilän harjoitusalueelle pystytetään Punaisen Ristin evakuointisairaala, jossa harjoitellaan toimintaa suuronnettomuustilanteessa. Tositilanteessa evakuointisairaalaa voidaan tarvita onnettomuudessa, jossa loukkaantuneita on niin paljon, että alueen oma lääkintähuolto ei kykene yksin huolehtimaan kaikista hoitoa tarvitsevista. Sairaalassa huolehditaan loukkaantuneiden tilan vakauttamisesta ja estetään lisävammautumiset potilaiden odottaessa evakuointia lopulliseen hoitopaikkaan.

Apu perille tunneissa

Ilmakaaritelttoihin pystytettävä evakuointisairaala lennätetään paikan päälle Punaisen Ristin logistiikkakeskuksesta Tampereelta.

– Tositilanteessa kotimaassa puhuttaisiin tunneista ennen kuin sairaala saataisiin hälytyksen jälkeen toimintakuntoon, toteaa Punaisen Ristin valmiuskoordinaattori Heikki Väätämöinen. – Aiemmissa harjoituksissa olemme saaneet sairaalan lentokoneeseen kuudessa tunnissa ja paikan päällä toimintavalmiiksi noin tunnissa.

Evakuointisairaala on varustettu viikon ajaksi yhteensä 200 potilaan tarpeisiin. Sairaalaan kuuluu tarvittava IT- ja telekommunikaatiovälineistö sekä vedenjakelulaitteisto.

Evakuointisairaala tukee Lapin ensihoitoa

Pitkien välimatkojen ja harvan viranomaisverkoston Lapissa ulkopuolista apua tarvitaan suuronnettomuuden sattuessa nopeasti. Punaisen Ristin evakuointisairaala on osa Lapin alueen suuronnettomuusvalmiutta, jota koordinoi sisäministeriö ja jossa mukana on Punaisen Ristin lisäksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiiri.

Viranomaisille tarjotaan tukea myös harjoituksen etsintä- ja pelastustehtävissä keskiviikkona ja torstaina. Harjoitustehtäviin osallistuu noin 50 Vapaaehtoisen pelastuspalvelun vapaaehtoista Lapin ja Oulun alueelta.

Lisätietoja: Punaisen Ristin valmiuskoordinaattori Heikki Väätämöinen, p. 020 701 2124

Punainen Risti tuottaa harjoituksesta keskiviikon ja torstain aikana kuvamateriaalia tiedotusvälineiden käyttöön. Mikäli haluat tilata kuvat käyttöönne, pyydämme ilmoittamaan asiasta viimeistään tiistaina 29.9. viestintädelegaatti Jarkko Mikkoselle osoitteseen jarkko.mikkonen@punainenristi.fi.