Punainen Risti vaatii: ensiapukoulutus autokouluihin ja peruskouluihin

Suomen Punainen Risti esittää, että ensiapukurssi kuuluisi kaikille ajokortin suorittajille. Yli kolmannes liikennekuolemista voitaisiin estää pitämällä auki tajuttoman uhrin hengitystiet. Jotta nuoret oppisivat ensiavun perusteet ajoissa, opetus pitäisi sisällyttää terveystiedon opetukseen yläkouluissa.

Punainen Risti julkaisi vaatimuksensa tänään yleiskokouksessaan Lahdessa. Tänään 11.6. Lahdessa kilpaillaan myös ensiavun Suomen mestaruudesta. Huomenna Lahden Sibeliustalossa kokeillaan, miten sadoilta ihmisiltä onnistuu Miniannen elvytys.

Tätä nykyä ensiapukoulutuksen saa vuosittain 150 000 ammattikuljettajaa. Punaisen Ristin mielestä koulutuksen antaminen kaikille ajokortin hankkiville on paras tapa lisätä ihmisten taitoja. Mitä enemmän meillä on ihmisiä, jotka osaavat ja uskaltavat auttaa, sitä useampi onnettomuuden uhri pelastuu.

Tärkeimmät ensiaputaidot voidaan omaksua parissa tunnissa. Lisätaitoja saa pidemmiltä ja monipuolisemmilta kursseilta.

Punaisen Ristin yleiskokoukseen osallistuu yli tuhat jäsentä, jotka päättävät järjestön tavoitteista seuraaville kolmelle vuodelle sekä valitsevat uudet luottamushenkilöt.

Lisätietoja ensiavun SM-kilpailusta (11.6.) ja elvytystapahtumasta (12.6.): tiedottaja Sanna Räsänen, 040 521 7299

Lisätietoja yleiskokouksesta (11. - 12.6.): tiedotuspäällikkö Outi Pärnänen, 040 838 8919

www.punainenristi.fi